LT:n keskituen hydraulipumpun moottori
-
- Viestit: 341
- Liittynyt: 27 Helmi 2006 22:22
- Moottoripyörän malli: K 1200 LT
- Paikkakunta: Hyvinkää
LT:n keskituen hydraulipumpun moottori
Jos täällä joku ei ole nähnyt ilmoitustani ORG:in puolella niin toistetaan:
Elikkäs olen erään engelsmannin salapoliisityön avustamana löytänyt maailmalta tukkurin, jolta saa uudemman LT:n sähköhydraulisen keskituen pumpun moottoreita. Moottori on itse asiassa eräissä pikkuskoottereissa käytettävä (kiinalainen) starttimoottori.
Valitettavasti merkkiliike tarjoaa keskituen huolloksi koko yksikön vaihtoa, koska osia ei BMW-kaupasta saa erikseen ja niinpä koko hydrauliyksikkö maksaakin sitten helposti jossain puolentoistatonnin paikkeilla.
Kapine on aika simppeli purkaa osiin ja huoltaa itsekin ja jos tuo otsikon mukainen pumpun moottori on pelkästään sökö, on aika hullua vaihtaa koko laitos. Tuon moottorin hinnaksi tulee noin kahdeksankympin korvilla tänne Suomeen rahdattuna.
Alla vähän ohjeita tee-se-itsemiehelle tuon keskituen hydrauliyksikön huollosta, joka kannattaa ehdottomasti tehdä kolmen-neljän vuoden välein. Sen verran kuraisessa ja märässä paikassa niin moottori kuin koko muukin paketti sijaitsee. Pelkäänpä, että tuollainen käsittely (eli minimissään hydrauliöljyn vaihto) ei edes kuulu merkkiliikkeen huolto-ohjelmaan. (Mitenkä voisi kuuluakaan, kun heillä ei ole siihen edes osia...)
https://plus.google.com/photos/11657171 ... 8879559329" onclick="window.open(this.href);return false;
Moottorit lähtee tilaukseen tällä viikolla, joten jos haluat sellaisen itsellesi varapäreeksi, niin ilmoittele ajoissa.
t. pozo
Elikkäs olen erään engelsmannin salapoliisityön avustamana löytänyt maailmalta tukkurin, jolta saa uudemman LT:n sähköhydraulisen keskituen pumpun moottoreita. Moottori on itse asiassa eräissä pikkuskoottereissa käytettävä (kiinalainen) starttimoottori.
Valitettavasti merkkiliike tarjoaa keskituen huolloksi koko yksikön vaihtoa, koska osia ei BMW-kaupasta saa erikseen ja niinpä koko hydrauliyksikkö maksaakin sitten helposti jossain puolentoistatonnin paikkeilla.
Kapine on aika simppeli purkaa osiin ja huoltaa itsekin ja jos tuo otsikon mukainen pumpun moottori on pelkästään sökö, on aika hullua vaihtaa koko laitos. Tuon moottorin hinnaksi tulee noin kahdeksankympin korvilla tänne Suomeen rahdattuna.
Alla vähän ohjeita tee-se-itsemiehelle tuon keskituen hydrauliyksikön huollosta, joka kannattaa ehdottomasti tehdä kolmen-neljän vuoden välein. Sen verran kuraisessa ja märässä paikassa niin moottori kuin koko muukin paketti sijaitsee. Pelkäänpä, että tuollainen käsittely (eli minimissään hydrauliöljyn vaihto) ei edes kuulu merkkiliikkeen huolto-ohjelmaan. (Mitenkä voisi kuuluakaan, kun heillä ei ole siihen edes osia...)
https://plus.google.com/photos/11657171 ... 8879559329" onclick="window.open(this.href);return false;
Moottorit lähtee tilaukseen tällä viikolla, joten jos haluat sellaisen itsellesi varapäreeksi, niin ilmoittele ajoissa.
t. pozo
Viimeksi muokannut pozo izquierdo, 06 Maalis 2015 10:16. Yhteensä muokattu 1 kertaa.
LT:n parantelukuvia: https://mygoodoldlt.blogspot.com/
Amerikan reissublogi 2006: http://finnishcurvecowboys.blogspot.com/
Amerikan reissublogi 2010: http://finnstoccr3.blogspot.com/
Amerikan reissublogi 2011: http://finnstoccr2011.blogspot.com/
Amerikan reissublogi 2006: http://finnishcurvecowboys.blogspot.com/
Amerikan reissublogi 2010: http://finnstoccr3.blogspot.com/
Amerikan reissublogi 2011: http://finnstoccr2011.blogspot.com/
Re: LT:n keskituen hydraulipumpun moottori
Moro! Oisko pozolla tai kellään tietoa saako keskiseisontatuen sylinteriä uutta tai saako siihen uusia noita tiivistysrenkaita mistään?
-
- Viestit: 341
- Liittynyt: 27 Helmi 2006 22:22
- Moottoripyörän malli: K 1200 LT
- Paikkakunta: Hyvinkää
Re: LT:n keskituen hydraulipumpun moottori
Onkos se sylinteri kokonaan rikki vai vain O-renkaat?
Noita O-renkaita voit kysellä erilaisita teollisuustarvikeliikkeistä, mutta jollei löydy, niin mulla on yksi jenkkituttu, jolta löytyy koko keskiseisontatuen O-rengassetti. Just ostin siellä käydessäni häneltä koko sarjan 40 taalalla, mutta kerkisin jo käyttää nuo isommat sylinterin päissä olevat O-renkaat.
Ainoa kapine, jonka tuohon hydrauliyksikköön saa ns. "vapailta markkinoilta" (o-renkaiden lisäksi) on tuo pumpun moottori, joka siis on mm. Hondan skoottereissa käytetty starttimoottori. Kaikki muut osat ovat BMW:n "suojaamia" ja sielläkin sulle myydään koko paketti nahkoineen karvoineen.
t. pozo
Edit: Unohdin, että tokihan noita hydrauliyksiköitä aina silloin tällöin näkyy eBayssa tai jenkkien BMWLT.com :in myydään-palstoilla.
Noita O-renkaita voit kysellä erilaisita teollisuustarvikeliikkeistä, mutta jollei löydy, niin mulla on yksi jenkkituttu, jolta löytyy koko keskiseisontatuen O-rengassetti. Just ostin siellä käydessäni häneltä koko sarjan 40 taalalla, mutta kerkisin jo käyttää nuo isommat sylinterin päissä olevat O-renkaat.
Ainoa kapine, jonka tuohon hydrauliyksikköön saa ns. "vapailta markkinoilta" (o-renkaiden lisäksi) on tuo pumpun moottori, joka siis on mm. Hondan skoottereissa käytetty starttimoottori. Kaikki muut osat ovat BMW:n "suojaamia" ja sielläkin sulle myydään koko paketti nahkoineen karvoineen.
t. pozo
Edit: Unohdin, että tokihan noita hydrauliyksiköitä aina silloin tällöin näkyy eBayssa tai jenkkien BMWLT.com :in myydään-palstoilla.
LT:n parantelukuvia: https://mygoodoldlt.blogspot.com/
Amerikan reissublogi 2006: http://finnishcurvecowboys.blogspot.com/
Amerikan reissublogi 2010: http://finnstoccr3.blogspot.com/
Amerikan reissublogi 2011: http://finnstoccr2011.blogspot.com/
Amerikan reissublogi 2006: http://finnishcurvecowboys.blogspot.com/
Amerikan reissublogi 2010: http://finnstoccr3.blogspot.com/
Amerikan reissublogi 2011: http://finnstoccr2011.blogspot.com/
Re: LT:n keskituen hydraulipumpun moottori
Kiitos! Pyörä on ollut merkkihuollossa tutkittavana vian takia ja sieltä ilmoittivat että tiivisterenkaat vuotavat ja eivät olleet sellaisia löytäneet mistään. Eli tulivat siihen tulokseen että pitäis laittaa koko paketti uusi, mutta kuullostaa aika kalliilta! Moottorista oli hiilet mennyt, mutta ne on nyt siihen vaihdettu. Eli ajattelin sitten itse purkaa sen noiden ohjeiden mukaan, ei näyttäis olevan ylitsepääsemätön ongelma, jos vain jostain löytyis ne tiivisteet. Mutta kunhan saan pyörän omaan talliin ens viikolla niin otan sen sylinterin auki ja katson miltä se näyttää. Eli palaan asiaan kunhan saan sen purettua
-
- Viestit: 341
- Liittynyt: 27 Helmi 2006 22:22
- Moottoripyörän malli: K 1200 LT
- Paikkakunta: Hyvinkää
Re: LT:n keskituen hydraulipumpun moottori
Tilasin Amerikantuttavalta muutaman täydellisen tiivistesarjan, koska arvelin tarvitsijoita ilmaantuvan lisääkin, koska nuo hydrauliyksiköt alkavat jo olla remontti-iässä. Sarjassa pitäisi olla mukana jokaikinen o-rengas sekä myös sylinterinvarren ns. pyyhkijä -tiivisteet.
t. pozo
t. pozo
LT:n parantelukuvia: https://mygoodoldlt.blogspot.com/
Amerikan reissublogi 2006: http://finnishcurvecowboys.blogspot.com/
Amerikan reissublogi 2010: http://finnstoccr3.blogspot.com/
Amerikan reissublogi 2011: http://finnstoccr2011.blogspot.com/
Amerikan reissublogi 2006: http://finnishcurvecowboys.blogspot.com/
Amerikan reissublogi 2010: http://finnstoccr3.blogspot.com/
Amerikan reissublogi 2011: http://finnstoccr2011.blogspot.com/
Re: LT:n keskituen hydraulipumpun moottori
Pitäisi varmaan keskituen hydraulipumpun nesteet vaihtaa, jos vaikka kauemmin toimisi. Olisi mualaispojalla muutama kysymys: Millaista hydrauliikkaöljyä sinne pumppuun laitetaan? Toinen kysymys: Onkos teillä esim. yksipuolinen takapään nostopukki, millä tuon takapään saa pysymään ylhäällä ja vielä mopon pystyssä. En saanut tuota Pozon linkkiä auki, sekkiin vielä.
-
- Viestit: 341
- Liittynyt: 27 Helmi 2006 22:22
- Moottoripyörän malli: K 1200 LT
- Paikkakunta: Hyvinkää
Re: LT:n keskituen hydraulipumpun moottori
Hydrauliikkaöljyksi käy mikä vaan ns tunkkiöljy esim Motonetistä.
Tässä keskituen huoltohommassa ei mitään nostopukkia tarvita. (Sikäli kuin kysymyksesi liittyi tähän projektiin...) Seuraavassa resepti:
1. Pyörä keskituelle (tai sivutuelle, jos keskituki ei enää toimi)
2. Irrota hydrauliikkayksikön etummaiset 6 mm kuusikoloruuvit siitä keskituen rungon kyljistä.
3. Irroita nostosylinterin karan päästä 8 mm mutteri. Estä karaa pyörimästä pitämällä mutterin juuressa olevasta "litisteestä" kiinni 9 mm kiintoavaimella.
4. Irrota pakosarjan jousitettu tukirauta (sama, joka on tiellä vaihdelootan öljynvaihdossa)
5. Irrota oikeanpuoleinen jalkatappikilpi ja sido se pois tieltä roikkumaan vaikka oikean puolen takalaukun kahvasta. Älä venyttele jalkajarrun jarruletkuja liikaa. Sen verran pois tieltä, että pääset irrottamaan hydraulipumpun sähköliittimen. (Pikku ruuvarilla avaat liittimen klipsit varovasti...)
6. Avaa viimeiset 2 kpl 8 mm kuusiokolopultteja, jotka menevät alhaalta ylöspäin ja kiinnittävät hydrauliyksikön keskituen muuhun runkoon ( ja edelleen pyörän vaihdelaatikon kiinnikkeisiin)
Nyt hydrauliyksikkö on irti ja tulee pois alas - eteenpäin vetämällä. Tällöin nostosylinterin kara tulee läpi pyörään jäävästä vastakappaleesta ja pakoputken kiinnikeraudan kiinityslaippa mahtuu myös liukumaan eteenpäin läpi muista rakenteista.
Tuossa alla tuo kuvalinkki koko purkuhommalle, jota ei pelkän öljynvaihdon takia kannata alusta loppuun tehdä. Eli älä turhaan ryhdy availemaan pumppua tai sylkkyä yms, jos systeemi muuten toimii eli ei ole vuotoja tms. poikkeavaa. Tuossa on myös yksikön irrotus kuvattu liian vaikeasti eli siinä otetaan irti koko keski- ja sivutukihimmeli, mitä siis ei tarvitse tehdä...
https://plus.google.com/photos/11657171 ... 8879559329" onclick="window.open(this.href);return false;
Vaihda vaan öljyt mittaa sekä pois otetun, että uuden öljyn määrä. Ylitäyttö on kohtalokasta! Toisaalta alitäyttö aiheuttaa sen, että nostoliike jää kesken...
t. pozo
Tässä keskituen huoltohommassa ei mitään nostopukkia tarvita. (Sikäli kuin kysymyksesi liittyi tähän projektiin...) Seuraavassa resepti:
1. Pyörä keskituelle (tai sivutuelle, jos keskituki ei enää toimi)
2. Irrota hydrauliikkayksikön etummaiset 6 mm kuusikoloruuvit siitä keskituen rungon kyljistä.
3. Irroita nostosylinterin karan päästä 8 mm mutteri. Estä karaa pyörimästä pitämällä mutterin juuressa olevasta "litisteestä" kiinni 9 mm kiintoavaimella.
4. Irrota pakosarjan jousitettu tukirauta (sama, joka on tiellä vaihdelootan öljynvaihdossa)
5. Irrota oikeanpuoleinen jalkatappikilpi ja sido se pois tieltä roikkumaan vaikka oikean puolen takalaukun kahvasta. Älä venyttele jalkajarrun jarruletkuja liikaa. Sen verran pois tieltä, että pääset irrottamaan hydraulipumpun sähköliittimen. (Pikku ruuvarilla avaat liittimen klipsit varovasti...)
6. Avaa viimeiset 2 kpl 8 mm kuusiokolopultteja, jotka menevät alhaalta ylöspäin ja kiinnittävät hydrauliyksikön keskituen muuhun runkoon ( ja edelleen pyörän vaihdelaatikon kiinnikkeisiin)
Nyt hydrauliyksikkö on irti ja tulee pois alas - eteenpäin vetämällä. Tällöin nostosylinterin kara tulee läpi pyörään jäävästä vastakappaleesta ja pakoputken kiinnikeraudan kiinityslaippa mahtuu myös liukumaan eteenpäin läpi muista rakenteista.
Tuossa alla tuo kuvalinkki koko purkuhommalle, jota ei pelkän öljynvaihdon takia kannata alusta loppuun tehdä. Eli älä turhaan ryhdy availemaan pumppua tai sylkkyä yms, jos systeemi muuten toimii eli ei ole vuotoja tms. poikkeavaa. Tuossa on myös yksikön irrotus kuvattu liian vaikeasti eli siinä otetaan irti koko keski- ja sivutukihimmeli, mitä siis ei tarvitse tehdä...
https://plus.google.com/photos/11657171 ... 8879559329" onclick="window.open(this.href);return false;
Vaihda vaan öljyt mittaa sekä pois otetun, että uuden öljyn määrä. Ylitäyttö on kohtalokasta! Toisaalta alitäyttö aiheuttaa sen, että nostoliike jää kesken...
t. pozo
LT:n parantelukuvia: https://mygoodoldlt.blogspot.com/
Amerikan reissublogi 2006: http://finnishcurvecowboys.blogspot.com/
Amerikan reissublogi 2010: http://finnstoccr3.blogspot.com/
Amerikan reissublogi 2011: http://finnstoccr2011.blogspot.com/
Amerikan reissublogi 2006: http://finnishcurvecowboys.blogspot.com/
Amerikan reissublogi 2010: http://finnstoccr3.blogspot.com/
Amerikan reissublogi 2011: http://finnstoccr2011.blogspot.com/
Re: LT:n keskituen hydraulipumpun moottori
Kiitos Pozo kovasti. Kullan arvoisia nämä asiantuntijoiden vastaukset!
-
- Viestit: 40
- Liittynyt: 23 Maalis 2008 18:56
Re: LT:n keskituen hydraulipumpun moottori
Tuossa olis liikkuvaa kuvaa https://www.youtube.com/watch?v=Ey7siMk-XSs" onclick="window.open(this.href);return false;RIVIURALI kirjoitti:Pitäisi varmaan keskituen hydraulipumpun nesteet vaihtaa, jos vaikka kauemmin toimisi. Olisi mualaispojalla muutama kysymys: Millaista hydrauliikkaöljyä sinne pumppuun laitetaan? Toinen kysymys: Onkos teillä esim. yksipuolinen takapään nostopukki, millä tuon takapään saa pysymään ylhäällä ja vielä mopon pystyssä. En saanut tuota Pozon linkkiä auki, sekkiin vielä.
Re: LT:n keskituen hydraulipumpun moottori
Nyt on keskituen öljyt vaihdettu.. kiitos Pozo kovasti neuvoista. Vanhat öljyt olivat kirkkaat punaiset, oliskohan vaihettu jossakin vaiheessa? Mulle tuo 04 on vasta viikon vanha tuttavuus.. Kyllä se ylös nosti ihan hyvin, kun kerran kokkeilin. Tarkkana olin sen öljyn määrän kanssa, kun uutta liruttelin.. ei ollu hätäsen miehen hommaa.. Red Linen marjapuurot perässä ja laatikossa, myös Red Line 10-40 koneessa. Vaihoin myös tulpat, pa-suodattimen, sekä ilmansuodattimen. Olisivat saaneet pittää ne kuuskolot.. jotenkin vierastan noita torkseja.. Perän täyttöproppu oli niin kovassa, että eka torksi meni poikki, vaikka oli ampro.. Ei muuta kuin puotiin, ja parasta laatua mitä Kangasniemeltä löytyy.. Sitten kyllä jo aukesi.. Jätin sen propun melkein näppikireyteen..
C-A-D jo neuvoikin etuiskareiden öljyjen vaihdon.. Kyselen taas, jos soppii.. Siinä ratiossa voi kuitenkin olla se kuulokejuttu päällä.. kun en sitä ossa käyttää..
C-A-D jo neuvoikin etuiskareiden öljyjen vaihdon.. Kyselen taas, jos soppii.. Siinä ratiossa voi kuitenkin olla se kuulokejuttu päällä.. kun en sitä ossa käyttää..