Latauksen puutetta
Latauksen puutetta
Miten regulaattorin tai tasasuuntauksen kunto voidaan todeta. Nyt ilman valoja akulle tuleva jännite on hivenen yli 13v. Valojen kanssa putoaa jonnekin 12,7 v seutuville ajokierroksilla. Akku on uusi, mutta kennojännite alentunut. Jaksaa kuitenkin normaalisti käynnistyä. Pyörä on r80.
- Pekkavee
- Viestit: 1252
- Liittynyt: 02 Kesä 2006 17:45
- Moottoripyörän malli: BMW R1100GS
- Paikkakunta: Vantaa
Re: Latauksen puutetta
Mikä on ongelma?joukoo kirjoitti:Miten regulaattorin tai tasasuuntauksen kunto voidaan todeta. Nyt ilman valoja akulle tuleva jännite on hivenen yli 13v. Valojen kanssa putoaa jonnekin 12,7 v seutuville ajokierroksilla. Akku on uusi, mutta kennojännite alentunut. Jaksaa kuitenkin normaalisti käynnistyä. Pyörä on r80.
Eikös toi yli 13V ole ihan hyvä arvo.
Kennojännite alentunut, mitä toi tarkoittaa?
Eikös se kokonaisjännite ole tärkeintä.
Pekka
Re: Latauksen puutetta
Täällä oli joskus keskustelua latauksen testaustavasta, en nyt sitä löytänyt. Käsittääkseni latausjännitteen pitää olla lähempänä 14v. Nyt kaupunkiajossa meinaa akun kapasiteetti hävitä liikennevaloissa seisoessa, lataus loppuu kokonaan, kun kierrokset laskee alle 2000 :n. Ilmajäähdytteisen boxerin pitäminen kierroksilla ei ole mukavaa. Varmaan syy on laturissa tai säätimessä.
Re: Latauksen puutetta
Kuten Kunkku sanoi, ei tuo 12,7 V enää anna virtaa akkuun, mutta ei purakkaan akkua.
Kuitenkin jänitteen pitäsi olla siellä 14V paikkeilla, jos pyörässä ei ole mitään ylimääräisiä virtalaitteita kuormittamassa laturia.
Jos virtaa otetaan enemmän (lisäkuorma), kuin laturi pystyy tuottamaan, alenee jännite "luonnollisesti" (=vaihtovirtalaturin taajuus nousee kierroksien mukaan ja käämin reaktanssi kasvaa ja siten rajoittaa virtaa, ettei laturi pala).
Vika saattaa olla säätiemessä, mutta veikkaisin, että tasasuuntausillan diodeista yksi on palanut poikki.
Myös tasasuuntaajan liitokset voivat aiheuttaa saman ongeman. Varsinkinse lähtöpuolen leveä lattaliitin (jos on löysä).
En osaa sanoa miten tuota voisi testata, muuten kuin vaihtamalla uusi silta.
Akkulikkiessä on latauksen testerit, joilla virtapiiriä voi kuormittaa ja samalla näkee latausjännitteen.
Mutta ei silläkään näe missä vika on.
Kuitenkin jänitteen pitäsi olla siellä 14V paikkeilla, jos pyörässä ei ole mitään ylimääräisiä virtalaitteita kuormittamassa laturia.
Jos virtaa otetaan enemmän (lisäkuorma), kuin laturi pystyy tuottamaan, alenee jännite "luonnollisesti" (=vaihtovirtalaturin taajuus nousee kierroksien mukaan ja käämin reaktanssi kasvaa ja siten rajoittaa virtaa, ettei laturi pala).
Vika saattaa olla säätiemessä, mutta veikkaisin, että tasasuuntausillan diodeista yksi on palanut poikki.
Myös tasasuuntaajan liitokset voivat aiheuttaa saman ongeman. Varsinkinse lähtöpuolen leveä lattaliitin (jos on löysä).
En osaa sanoa miten tuota voisi testata, muuten kuin vaihtamalla uusi silta.
Akkulikkiessä on latauksen testerit, joilla virtapiiriä voi kuormittaa ja samalla näkee latausjännitteen.
Mutta ei silläkään näe missä vika on.
R1150GS
R100RT
R60/2
R35
R100RT
R60/2
R35
Re: Latauksen puutetta
Omassa R80 latausongelmassa auttoi laturin hiilien vaihto. Tasasuuntaajan diodien kunto on helpppo todeta yleismittarilla jos puolijohteiden perusmittaustekniikka on hallussa. Remontin jälkeen latausjännite oli 14.0 V.
Hiilet kuluvat niin kauan kuin jousi jaksaa painaa hiiltä ja sen jälkeen alkaa sähköt hiipua. Kannattaa vaihtaa myös vanhat väsyneet jouset samalla. Varsin helppo remontti.
Hiilet kuluvat niin kauan kuin jousi jaksaa painaa hiiltä ja sen jälkeen alkaa sähköt hiipua. Kannattaa vaihtaa myös vanhat väsyneet jouset samalla. Varsin helppo remontti.
-Kaitsu-
K1600GTL
K1600GTL
Re: Latauksen puutetta
Hiilien pituus oli vielä 12mm ja diodit saan mitattua. Uskon näillä eväillä saavani pyörän kuntoon ennen pitkää reissua. Kiitokset kaikille.