r1100rt suositellut tarkastuskohteet/vinkit ?
-
- Viestit: 37
- Liittynyt: 29 Marras 2011 17:20
- Moottoripyörän malli: r1100rt
r1100rt suositellut tarkastuskohteet/vinkit ?
Tervehdys kaikille,
Viikko sitten kävin ostamassa tuollaisen otsikon mukaisen r1100rt:n ja ajattelin kirjautua saman tien foorumillekin. Pyörä on 1998 mallia ja sillä on ajettu 34 tkm. Olen ajanut sillä oikeastaan vain 20 km koeajoa ja viikonloppuna pistin jo pyörän palasiksi. Ajatuksena on vaihtaa kaikki suodattimet, kaikki öljyt, tulpat, hihna ja akku. Lisäksi ajattelin säätää venttiilit.
Olen jo lueskellut PekkaVee:n kattavia ohjeita ja vinkkejä kurapyöräfoorumilta ja ladannut Bemarin korjaamokirjan. Paria asiaa olisin kuitenkin kysynyt kokeneemmilta.
1. Tulisiko mieleen vielä muita suositeltavia tarkastuskohteita luettelemieni lisäksi.
2. Oikeanpuolen kannen tiivisteen välistä tihkuu öljyä yläreunalta. Öljyä ei oikeastaan erota, mutta tiivistepinnan kohdalle on kertynyt öljyn ja pölyn sekoitusta, eli vuoto on todella vähäistä. Onko tiiviste kerrasta sökö vai voiko kannen kiristää uudelleen momenttiin? Ja kestääkö pultit uudelleen kiristyksen?
Mulla oli Jytäjammussa aika reilu öljyvuoto kannentiivisteen välistä ja se poistui lähes täysin uudellen kiristämisellä. No se vuoto onkin Jammussa aika yleistä kuten myöskin uudelleen kiristys.
Viikko sitten kävin ostamassa tuollaisen otsikon mukaisen r1100rt:n ja ajattelin kirjautua saman tien foorumillekin. Pyörä on 1998 mallia ja sillä on ajettu 34 tkm. Olen ajanut sillä oikeastaan vain 20 km koeajoa ja viikonloppuna pistin jo pyörän palasiksi. Ajatuksena on vaihtaa kaikki suodattimet, kaikki öljyt, tulpat, hihna ja akku. Lisäksi ajattelin säätää venttiilit.
Olen jo lueskellut PekkaVee:n kattavia ohjeita ja vinkkejä kurapyöräfoorumilta ja ladannut Bemarin korjaamokirjan. Paria asiaa olisin kuitenkin kysynyt kokeneemmilta.
1. Tulisiko mieleen vielä muita suositeltavia tarkastuskohteita luettelemieni lisäksi.
2. Oikeanpuolen kannen tiivisteen välistä tihkuu öljyä yläreunalta. Öljyä ei oikeastaan erota, mutta tiivistepinnan kohdalle on kertynyt öljyn ja pölyn sekoitusta, eli vuoto on todella vähäistä. Onko tiiviste kerrasta sökö vai voiko kannen kiristää uudelleen momenttiin? Ja kestääkö pultit uudelleen kiristyksen?
Mulla oli Jytäjammussa aika reilu öljyvuoto kannentiivisteen välistä ja se poistui lähes täysin uudellen kiristämisellä. No se vuoto onkin Jammussa aika yleistä kuten myöskin uudelleen kiristys.
Re: r1100rt suositellut tarkastuskohteet/vinkit ?
Terve Ossi.
Polttoaineensuodattimen vaihto ei ole vielä välttämättä ajankohtainen. Sen vaihto
olisi sielä 40 tkm kohdalla.
Läppärungot kannattaa synkronoida ja venttiilien säätö tehdä kahden rakotulkin
menetelmällä ja huolella.
Kurapyöräilijöiden sivuilta saat kyllä hyvinkin kattavat huolto-ohjeet.
Onnittelut valintasi johdosta
- Jukka -
Polttoaineensuodattimen vaihto ei ole vielä välttämättä ajankohtainen. Sen vaihto
olisi sielä 40 tkm kohdalla.
Läppärungot kannattaa synkronoida ja venttiilien säätö tehdä kahden rakotulkin
menetelmällä ja huolella.
Kurapyöräilijöiden sivuilta saat kyllä hyvinkin kattavat huolto-ohjeet.
Onnittelut valintasi johdosta
- Jukka -
-Jukka-
R1100RT
R1100RT
-
- Viestit: 37
- Liittynyt: 29 Marras 2011 17:20
- Moottoripyörän malli: r1100rt
Re: r1100rt suositellut tarkastuskohteet/vinkit ?
Tervehdys Jukka,
Tuo pyörämalli selvisi vasta pitkän miettimisen jälkeen. Olin jo ostamassa GS:sän tai Africa Twinin, mutta sitten rupesin miettimään, että mihin sitä pyörää todella käytän. Ajot on pääasiassa työmatkoja tai 200 km kertasiirtymiä asfaltilla, joten taitaa RT olla noihin tarpeisiin parempi. Sitten tuossa sattui vielä olemaan 3 alkuperäistä laukkuakin ja laukut yleensäkin olivat minulle melkeimpä ehdoton ehto kaupan syntymiselle.
Polttoainesuodattimen laitoin vaihtoon ihan varalta. Kuskasin pyörää 650 km peräkärryllä vesi/räntä/lumisateessa ja luonnollisesti pesin pyörän sen jälkeen. No pyörää kuivatessa aukaisin tankin korkin. Korkin juuressa oleva vesireikä oli tukossa ja korkin syvennykseen kertyneet vedet lurahtivat tankkiin. Tukos oli siellä benspumpun laipan läpiviennissä. Aika vähän oli epämääräistä mujua kertynyt 13 vuoden aikana tankin sisälle. Sitä vettä siellä tietysti oli...
Tuo pyörämalli selvisi vasta pitkän miettimisen jälkeen. Olin jo ostamassa GS:sän tai Africa Twinin, mutta sitten rupesin miettimään, että mihin sitä pyörää todella käytän. Ajot on pääasiassa työmatkoja tai 200 km kertasiirtymiä asfaltilla, joten taitaa RT olla noihin tarpeisiin parempi. Sitten tuossa sattui vielä olemaan 3 alkuperäistä laukkuakin ja laukut yleensäkin olivat minulle melkeimpä ehdoton ehto kaupan syntymiselle.
Polttoainesuodattimen laitoin vaihtoon ihan varalta. Kuskasin pyörää 650 km peräkärryllä vesi/räntä/lumisateessa ja luonnollisesti pesin pyörän sen jälkeen. No pyörää kuivatessa aukaisin tankin korkin. Korkin juuressa oleva vesireikä oli tukossa ja korkin syvennykseen kertyneet vedet lurahtivat tankkiin. Tukos oli siellä benspumpun laipan läpiviennissä. Aika vähän oli epämääräistä mujua kertynyt 13 vuoden aikana tankin sisälle. Sitä vettä siellä tietysti oli...
- Pekkavee
- Viestit: 1252
- Liittynyt: 02 Kesä 2006 17:45
- Moottoripyörän malli: BMW R1100GS
- Paikkakunta: Vantaa
Re: r1100rt suositellut tarkastuskohteet/vinkit ?
Toi on varmasti hieno pyörä ja hyvässä kunnossa noilla kilometreillä 34 t km.
Onnittelut hyvästä hankinnasta.
Hommia pitää tehdä 40 tonnissa, bensasuodattimen vaihto ja
60 tonnissa laturin hihnan vaihto. Osat saa Motonetistä.
Ne Motonetin osanumerot löytyy mun huoltorompulta.
100t km jälkeen Hall anturit ovat vaarassa.
Ja muuten sitten perushuollot 10t km välein.Perän öljyt voisi kyllä vaihtaa 10t km välein vaikka huolto-ohje sanoo 20t km. Laatikon öljyt kestää sen 20t km ihan ohjeiden mukaan.
Multa saa pyörään huoltorompun, jossa on venttiilien säädöt ja vaikka mitä.
Hinta on 10.- euroa ja tilaus vaan mulle pekka.vuorelma(ja se miukumauku tähän)gmail.com
Soittaakin voi huoltoasioissa . Puh 050 5768 480
Pekka
Onnittelut hyvästä hankinnasta.
Hommia pitää tehdä 40 tonnissa, bensasuodattimen vaihto ja
60 tonnissa laturin hihnan vaihto. Osat saa Motonetistä.
Ne Motonetin osanumerot löytyy mun huoltorompulta.
100t km jälkeen Hall anturit ovat vaarassa.
Ja muuten sitten perushuollot 10t km välein.Perän öljyt voisi kyllä vaihtaa 10t km välein vaikka huolto-ohje sanoo 20t km. Laatikon öljyt kestää sen 20t km ihan ohjeiden mukaan.
Multa saa pyörään huoltorompun, jossa on venttiilien säädöt ja vaikka mitä.
Hinta on 10.- euroa ja tilaus vaan mulle pekka.vuorelma(ja se miukumauku tähän)gmail.com
Soittaakin voi huoltoasioissa . Puh 050 5768 480
Pekka
Viimeksi muokannut Pekkavee, 01 Joulu 2011 20:27. Yhteensä muokattu 1 kertaa.
- Pekkavee
- Viestit: 1252
- Liittynyt: 02 Kesä 2006 17:45
- Moottoripyörän malli: BMW R1100GS
- Paikkakunta: Vantaa
Re: r1100rt suositellut tarkastuskohteet/vinkit ?
Kyllä sitä kannen kiristystä voi kokeilla.Ossi Viita-aho kirjoitti:Tervehdys kaikille,
2. Oikeanpuolen kannen tiivisteen välistä tihkuu öljyä yläreunalta. Öljyä ei oikeastaan erota, mutta tiivistepinnan kohdalle on kertynyt öljyn ja pölyn sekoitusta, eli vuoto on todella vähäistä. Onko tiiviste kerrasta sökö vai voiko kannen kiristää uudelleen momenttiin? Ja kestääkö pultit uudelleen kiristyksen?
Perusohjehan noihin pyöriin on , että kansi kiristetään 1000 km huollossa ja sen jälkeen ei koskaan.
Ei muuta kuin pultit auki yksi kerrallaan ja kiristys ohjeen mukaiseen momenttiin.
Ne isot pultithan pitää kiristää niin, että ensin vedetään momenttiin 20Nm ja sitten 90 astetta ja sitten toiset 90 astetta.
Pekka
Re: r1100rt suositellut tarkastuskohteet/vinkit ?
Ja olihan kyseessä kannen tiiviste eikä kopan tiiviste?
Kari
Kari
- Pekkavee
- Viestit: 1252
- Liittynyt: 02 Kesä 2006 17:45
- Moottoripyörän malli: BMW R1100GS
- Paikkakunta: Vantaa
Re: r1100rt suositellut tarkastuskohteet/vinkit ?
Tuohon vielä vähän jatkojuttua.Ossi Viita-aho kirjoitti: 2. Oikeanpuolen kannen tiivisteen välistä tihkuu öljyä yläreunalta. Öljyä ei oikeastaan erota, mutta tiivistepinnan kohdalle on kertynyt öljyn ja pölyn sekoitusta, eli vuoto on todella vähäistä. Onko tiiviste kerrasta sökö vai voiko kannen kiristää uudelleen momenttiin? Ja kestääkö pultit uudelleen kiristyksen?
Kannen tiiviste on sikäli kertakäyttötavaraa, että jos kannen ottaa kokonaan irti, on siihen laitettava uusi tiiviste vanhan sijaan.
Uudempi tiivistemalli on muuten kolmekerroksinen.
Tuossa pyörässä jo varmaan onkin se uudempi tiiviste.
Pekka
-
- Viestit: 37
- Liittynyt: 29 Marras 2011 17:20
- Moottoripyörän malli: r1100rt
Re: r1100rt suositellut tarkastuskohteet/vinkit ?
Kyllä se öljy tihkuu kannentiivisteen välistä. Öljy tulee varmaankin voitelu-tai jäähdytyskanavasta. Tuskin tuosta vuodosta mitään haittaa on. Mitä nyt vähän sotkee.
Joo kyllähän se tiiviste on tietystikin uusittava, jos kannen irrottaa. Oikeastaan pitäisihän se nytkin uusia, kun vuotaa. Tuo kiristys siinä vähän jänskättää. Jos ohjeet olisivat pelkästään momenttiin kirirstys, niin silloinhan ei olisi mitään vaaraa. Nyt kun tiiviste on jo puristunut, niin nuo astekiristykset voivat mennä jo liian tiukkaan. Sehän taas voi käydä pulttien ja kierteiden päälle. Voisihan tuolla ajella kesän ja vaihtaa sitten tiivisteen, jos vuoto on häiritsevä.
Laturin hihnan jo vaihdoinkin. Satuin lukemaan jonkun jutun missä rispantunut hihna oli rikkonut hall-anturit ja alkoi arveluttamaan. Kyllä 13 vuotta oli jo tehnyt tehtävänsä kumille. Äkkiseltään hihna näytti hyvältä, mutta kun käänsin se nurinpäin ja vähän taivuttelin, niin urien pohjat oli yhtä halkeamaa. Seitsemän euron edestä mielenrauhaa... Motonetissä ei ollut hyllyssä, mutta paikalliselta suurtrokarilta Tarviketorilta löytyi.
Joo kyllähän se tiiviste on tietystikin uusittava, jos kannen irrottaa. Oikeastaan pitäisihän se nytkin uusia, kun vuotaa. Tuo kiristys siinä vähän jänskättää. Jos ohjeet olisivat pelkästään momenttiin kirirstys, niin silloinhan ei olisi mitään vaaraa. Nyt kun tiiviste on jo puristunut, niin nuo astekiristykset voivat mennä jo liian tiukkaan. Sehän taas voi käydä pulttien ja kierteiden päälle. Voisihan tuolla ajella kesän ja vaihtaa sitten tiivisteen, jos vuoto on häiritsevä.
Laturin hihnan jo vaihdoinkin. Satuin lukemaan jonkun jutun missä rispantunut hihna oli rikkonut hall-anturit ja alkoi arveluttamaan. Kyllä 13 vuotta oli jo tehnyt tehtävänsä kumille. Äkkiseltään hihna näytti hyvältä, mutta kun käänsin se nurinpäin ja vähän taivuttelin, niin urien pohjat oli yhtä halkeamaa. Seitsemän euron edestä mielenrauhaa... Motonetissä ei ollut hyllyssä, mutta paikalliselta suurtrokarilta Tarviketorilta löytyi.
- Pekkavee
- Viestit: 1252
- Liittynyt: 02 Kesä 2006 17:45
- Moottoripyörän malli: BMW R1100GS
- Paikkakunta: Vantaa
Re: r1100rt suositellut tarkastuskohteet/vinkit ?
Joo Motonetista yleensä löytyy hihna:Ossi Viita-aho kirjoitti: Laturin hihnan jo vaihdoinkin. Satuin lukemaan jonkun jutun missä rispantunut hihna oli rikkonut hall-anturit ja alkoi arveluttamaan. Kyllä 13 vuotta oli jo tehnyt tehtävänsä kumille. Äkkiseltään hihna näytti hyvältä, mutta kun käänsin se nurinpäin ja vähän taivuttelin, niin urien pohjat oli yhtä halkeamaa. Seitsemän euron edestä mielenrauhaa... Motonetissä ei ollut hyllyssä, mutta paikalliselta suurtrokarilta Tarviketorilta löytyi.
Hihna Bemariin
Toi linkki kertoo myös missä on hihnoja hyllyssä.
Taisi olla mun juttu toi rispaantumistarina. Meidän kerhossa kerran ajelulla kaverin R1100GS pysähtyi kesken hyvän mutkatien ja vietiin se kerholle ja katsastettiin vauriot. Hall-anturit olivat menneet muusiksi ja uusiksi, mutta saihan ne aika edullisesti ostettua komponentteina.
Pekka
-
- Viestit: 37
- Liittynyt: 29 Marras 2011 17:20
- Moottoripyörän malli: r1100rt
Re: r1100rt suositellut tarkastuskohteet/vinkit ?
Saattoi hyvinkin olla sun kirjoittama. Ainakin selvää Suomea se juttu oli.Pekkavee kirjoitti: Taisi olla mun juttu toi rispaantumistarina. Meidän kerhossa kerran ajelulla kaverin R1100GS pysähtyi kesken hyvän mutkatien ja vietiin se kerholle ja katsastettiin vauriot. Hall-anturit olivat menneet muusiksi ja uusiksi, mutta saihan ne aika edullisesti ostettua komponentteina.
Pekka
Jarrunesteet oli huoltokirjan mukaan vaihdettu 2001. Kyllä oli vanhat nesteet melkoista kuraa. Näyttivät lähinnä Cola-juomalta. Vain kuplat puuttuivat... Piti painella satuloiden männät muutamaan kertaan sisään, että sai kaiken vanhan pois järjestelmästä. Nestettäkin meni koko purkki, kun huuhtelin putkistoja.
- Pekkavee
- Viestit: 1252
- Liittynyt: 02 Kesä 2006 17:45
- Moottoripyörän malli: BMW R1100GS
- Paikkakunta: Vantaa
Re: r1100rt suositellut tarkastuskohteet/vinkit ?
No hyvä että vaihdoit nesteet.Ossi Viita-aho kirjoitti: Jarrunesteet oli huoltokirjan mukaan vaihdettu 2001. Kyllä oli vanhat nesteet melkoista kuraa. Näyttivät lähinnä Cola-juomalta. Vain kuplat puuttuivat... Piti painella satuloiden männät muutamaan kertaan sisään, että sai kaiken vanhan pois järjestelmästä. Nestettäkin meni koko purkki, kun huuhtelin putkistoja.
Varsinkin ABS pyörissä nesteet pitää vaihtaa ainakin kahden vuoden välein.
Pekka