Eräs kansanedustaja ehdottaa nopeusrajoitusten nostoa kesäaikaan moottoriteillä. Olen samaa mieltä. Mielestäni motarilla voisi kesällä lasketella hyvinkin 140-160 nopeuksia, olematta silti sen vaarallisempi tielläliikkuja kuin talvella 100 km/h ajellessa. Perustan mielipiteeni Suomen vähäiseen liikenteeseen moottoriteillä, verrattuna vaikka Saksaan.
Mitäs mieltä muut ovat?
Ai niin, toi otsikko!
Vaadin ehdottomasti kovempia rangaistuksia ylinopeuksiin! Ei riitä, että isorikkaat voivat saada satojentuhansien sakot ylinopeudesta, vaan sen pitää olla SILMÄ SILMÄSTÄ JA HAMMAS HAMPAASTA, PERIAATTEELLA!
Jos esimerkiksi ohitustilanteessa ajat hetkellistä ylinopeutta ja poliisit nappaa sut, olisi poliisilla velvollisuus ohittaa sut samalla ylinopeudella. Näin rikkomus tulisi kuitatuksi nopeasti ja nöyryyttävällä tavalla!
Silmä silmästä ja hammas hampaasta
- Ismo Vaara
- Viestit: 2063
- Liittynyt: 20 Helmi 2006 11:16
- Paikkakunta: Mäntsälä
- Viesti:
Silmä silmästä ja hammas hampaasta
http://www.boxer-osat.fi" onclick="window.open(this.href);return false;
"Olennaista on kysyä, millainen luonne 2000-luvun mekaanikolla pitäisi olla, jotta hän sietäisi koneiden päälle kasattuja elektronisen hevonpaskan kerrostumia." -M.B.Crawford-
"Olennaista on kysyä, millainen luonne 2000-luvun mekaanikolla pitäisi olla, jotta hän sietäisi koneiden päälle kasattuja elektronisen hevonpaskan kerrostumia." -M.B.Crawford-
Re: Silmä silmästä ja hammas hampaasta
Mitäpä sillä saavutetaan, Suomessa ei ole kuin muutama sata kilometriä moottoritietä?
Sitä paitsi moottoriteillä ajetaan nykyiselläkin ainakin 140km/h, usein myös talvisin.
Sitä paitsi moottoriteillä ajetaan nykyiselläkin ainakin 140km/h, usein myös talvisin.
- Ismo Vaara
- Viestit: 2063
- Liittynyt: 20 Helmi 2006 11:16
- Paikkakunta: Mäntsälä
- Viesti:
Re: Silmä silmästä ja hammas hampaasta
Kyse ei olekaan siitä kuinka nopeasti mopomies pääsee kesälomallaan rautaperseajoa Hangosta Utsjoelle ja takaisin, vaan miten helpottaa niiden ihmisten elämää, jotka joutuvat jatkuvasti ajamaan edestakaisin sitä muutamaa sataa kilometriä isojen kaupunkien välillä, työ-, tai bisnesajoa. Jotkut jopa 100tkm vuodessa.Raffe kirjoitti:Mitäpä sillä saavutetaan, Suomessa ei ole kuin muutama sata kilometriä moottoritietä?
Sitä paitsi moottoriteillä ajetaan nykyiselläkin ainakin 140km/h, usein myös talvisin.
Jos ihmiset kokevat nykyiset nopeusrajoitukset, sakkojen uhallakin, liian pieniksi, onko vika ihmisissä vai rajoituksissa? Ruotsissakin ajetaan kovempaa, Saksasta nyt puhumattakaan. Täällä on kuitenkin pienemmät liikennemäärät ja valoisammat kesäyöt.
Kuka ajaa vapaaehtoisesti prätkällä motaria? Yäk, en minä ainakaan!
http://www.boxer-osat.fi" onclick="window.open(this.href);return false;
"Olennaista on kysyä, millainen luonne 2000-luvun mekaanikolla pitäisi olla, jotta hän sietäisi koneiden päälle kasattuja elektronisen hevonpaskan kerrostumia." -M.B.Crawford-
"Olennaista on kysyä, millainen luonne 2000-luvun mekaanikolla pitäisi olla, jotta hän sietäisi koneiden päälle kasattuja elektronisen hevonpaskan kerrostumia." -M.B.Crawford-
Re: Silmä silmästä ja hammas hampaasta
Tästä päästäänkin laskemaan asianmukaisia etäisyyksiä ajoneuvojen välille. Jos nopeus on 150 km/h, se on sama kuin 42 metriä sekunnissa. Jos edessä tapahtuu jotakin, kestää suunnilleen sekunnin ennen kuin aivot ovat käsitelleet asian.
Sitten alkaa harkinta, mitä pitäisi tehdä. Valitsenko ajamisen päin edessä ajavaa vai lyhtypylvästä, vai onko joitakin muita vaihtoehtoja? Aikaa kuluu ja nyt ollaan jo sadan metrin päässä... jos tilaa nimittäin on. Vasta sitten, reaktio- ja kauhusekuntien jälkeen, alkaa itse toiminta. Usein se ei ehdi alkaa, vaan matka, terveys ja ehkä elämäkin päättyy peräänajoon.
Järkevä turvaväli siinä(kin) vauhdissa on vähintään 4-5 sekuntia, joka tarkoittaa noin 150-200 metriä etäisyyttä edellä ajavaan. Mutta tosiasiassa mennään vain muutaman autonmitan väleillä. Meidän slaavilaistyyppinen liikennekulttuurimme ei kerta kaikkiaan kestä nopeusrajoitusten nostoa.
Sitten alkaa harkinta, mitä pitäisi tehdä. Valitsenko ajamisen päin edessä ajavaa vai lyhtypylvästä, vai onko joitakin muita vaihtoehtoja? Aikaa kuluu ja nyt ollaan jo sadan metrin päässä... jos tilaa nimittäin on. Vasta sitten, reaktio- ja kauhusekuntien jälkeen, alkaa itse toiminta. Usein se ei ehdi alkaa, vaan matka, terveys ja ehkä elämäkin päättyy peräänajoon.
Järkevä turvaväli siinä(kin) vauhdissa on vähintään 4-5 sekuntia, joka tarkoittaa noin 150-200 metriä etäisyyttä edellä ajavaan. Mutta tosiasiassa mennään vain muutaman autonmitan väleillä. Meidän slaavilaistyyppinen liikennekulttuurimme ei kerta kaikkiaan kestä nopeusrajoitusten nostoa.
Re: Silmä silmästä ja hammas hampaasta
kardaani kirjoitti:Tästä päästäänkin laskemaan asianmukaisia etäisyyksiä ajoneuvojen välille. Jos nopeus on 150 km/h, se on sama kuin 42 metriä sekunnissa. Jos edessä tapahtuu jotakin, kestää suunnilleen sekunnin ennen kuin aivot ovat käsitelleet asian.
Sitten alkaa harkinta, mitä pitäisi tehdä. Valitsenko ajamisen päin edessä ajavaa vai lyhtypylvästä, vai onko joitakin muita vaihtoehtoja? Aikaa kuluu ja nyt ollaan jo sadan metrin päässä... jos tilaa nimittäin on. Vasta sitten, reaktio- ja kauhusekuntien jälkeen, alkaa itse toiminta. Usein se ei ehdi alkaa, vaan matka, terveys ja ehkä elämäkin päättyy peräänajoon.
Järkevä turvaväli siinä(kin) vauhdissa on vähintään 4-5 sekuntia, joka tarkoittaa noin 150-200 metriä etäisyyttä edellä ajavaan. Mutta tosiasiassa mennään vain muutaman autonmitan väleillä. Meidän slaavilaistyyppinen liikennekulttuurimme ei kerta kaikkiaan kestä nopeusrajoitusten nostoa.
Asia on täsmälleen näin! Mitä Ruotsiin tulee niin siellä ymmärretään tämä seikka ja viime
kesäinen reissu (autolla ) Tukholma- Halmstad-Tukholma sujui rennon mukavasti, nopeuksien
ollessa n. 120km/h luokkaa, ei puskurissa roikkumista ei eteen kiilailua. MP:llä suosin aina
vähemmän liikennöityjä teitä joilla voin kruisailla kaikessa rauhassa.
Re: Silmä silmästä ja hammas hampaasta
Joskus esimerkiksi kakkos- tai kymppitien jonossa ajaessa olen miettinyt, mitä mahtaa liikkua raskaan ajoneuvon kuljettajan päässä. Liikkuiko mitään? Jos etäisyys on sellainen, että edelläajavan taustapeilin täyttää teksti "Scania", niin peräänajon sattuessa voisi murhasyyte olla perusteltu.
Ammattikuljettaja tietää kyllä raskaasti kuormatun yhdistelmäajoneuvonsa pysähtymismatkan. Ja tietää myös mitä tapahtuu, jos ajaa henkilöauton perään... läiskistä vaan. Silti nuollaan edessä ajavan puskuria, vaikka jonoa on, eikä se edessä ajava siitä pääse mihinkään.
Ammattikuljettaja tietää kyllä raskaasti kuormatun yhdistelmäajoneuvonsa pysähtymismatkan. Ja tietää myös mitä tapahtuu, jos ajaa henkilöauton perään... läiskistä vaan. Silti nuollaan edessä ajavan puskuria, vaikka jonoa on, eikä se edessä ajava siitä pääse mihinkään.