Kytkin lakkasi kokonaan toimimasta R1200RT:ssä, mitä kummaa?
Kytkin lakkasi kokonaan toimimasta R1200RT:ssä, mitä kummaa?
Kerroin tuolla aiemmin koettelemuksistani R1200RT:n kytkimen työsylinterin öljyvuodon kanssa. Pääsyyksi paljastuikin työsylinterin alla olevan stefan vuoto.
Kumminkin päätin jälleen irrottaa työsylinterin tarkistaakseni, vuotaako sekin. Hieman on tihkuvuotoa, menee varmaankin sylkky vaihtoon myöhemmin. Mutta mutta, kaikki ei mennyt nyt ihan putkeen pakettia läjätessä.
Kytkimen työsylinterin ruuvit kiinnitettyäni painoin kytkinvipua, jolloin kuului terävän kolahduksen tyyppinen ääni työsylinterin suunnalta. Ääni oli ehkä vähän saman tapainen kuin jos polkupyörän pinna katkeaisi.
Kun yritin lähteä ajamaan ja vaihdoin ykkösen, pyörä tussahti siihen paikkaan. Välitön syykin selvisi heti: kytkin ei irrota ollenkaan. Mutta kytkinkahva tuntuu mielestäni koko lailla normaalilta.
Siispä purin taas kytkimen työsylinterin pois. Kaikki vaikutti päällisin puolin ehjältä. Olin jo ehtinyt ajatella, että katkesiko työntötanko... se nyt kumminkin vaikutti ehjältä. Tosin sitähän ei saa vedettyä kokonaan esiin purkamatta takajousta. Mutta normaaliin syvyyteen se painuu ja liikkuu ainakin vapaana olleessaan normaalisti ja ottaa vastaan painelevyyn tms. (en tunne rakennetta).
Työsylinterikin vaikuttaa normaalilta. Kun se on irrotettuna, kytkinkahvaa ei saa painettua. Tämäkin on siis kuten pitää. Vasta paikalleen ruuvattu sylinteri mahdollistaa kahvan painamisen; tämän kokeilin jo silloin kun kytkin oli vielä ehjä.
Kysymys kuuluu, että mitähän kummaa tässä oikein tapahtui. Voiko työsylinteri itsessään tuolla tavoin konkreettisesti paukahtaa tohjoksi? Mitään hydraulinesteen lisävuotoa ei siis näy eikä muutakaan vikaa päälle päin.
Kumminkin päätin jälleen irrottaa työsylinterin tarkistaakseni, vuotaako sekin. Hieman on tihkuvuotoa, menee varmaankin sylkky vaihtoon myöhemmin. Mutta mutta, kaikki ei mennyt nyt ihan putkeen pakettia läjätessä.
Kytkimen työsylinterin ruuvit kiinnitettyäni painoin kytkinvipua, jolloin kuului terävän kolahduksen tyyppinen ääni työsylinterin suunnalta. Ääni oli ehkä vähän saman tapainen kuin jos polkupyörän pinna katkeaisi.
Kun yritin lähteä ajamaan ja vaihdoin ykkösen, pyörä tussahti siihen paikkaan. Välitön syykin selvisi heti: kytkin ei irrota ollenkaan. Mutta kytkinkahva tuntuu mielestäni koko lailla normaalilta.
Siispä purin taas kytkimen työsylinterin pois. Kaikki vaikutti päällisin puolin ehjältä. Olin jo ehtinyt ajatella, että katkesiko työntötanko... se nyt kumminkin vaikutti ehjältä. Tosin sitähän ei saa vedettyä kokonaan esiin purkamatta takajousta. Mutta normaaliin syvyyteen se painuu ja liikkuu ainakin vapaana olleessaan normaalisti ja ottaa vastaan painelevyyn tms. (en tunne rakennetta).
Työsylinterikin vaikuttaa normaalilta. Kun se on irrotettuna, kytkinkahvaa ei saa painettua. Tämäkin on siis kuten pitää. Vasta paikalleen ruuvattu sylinteri mahdollistaa kahvan painamisen; tämän kokeilin jo silloin kun kytkin oli vielä ehjä.
Kysymys kuuluu, että mitähän kummaa tässä oikein tapahtui. Voiko työsylinteri itsessään tuolla tavoin konkreettisesti paukahtaa tohjoksi? Mitään hydraulinesteen lisävuotoa ei siis näy eikä muutakaan vikaa päälle päin.
Re: Kytkin lakkasi kokonaan toimimasta R1200RT:ssä, mitä kum
Nyt on vaihdettu uusi työsylinteri. Ei auttanut. Kytkin ei pelaa vieläkään.
Alan olla sitä mieltä, ettei aiemmalla kytkimen työsylinterin irrottamisella ehkä olekaan tekemistä ongelman kanssa. Sattuivat kenties vain yhtä aikaa.
Mielestäni kytkinkahvassa tuntuu normaali vastus. Kuitenkaan en kuule paineasetelman liikkuvan, vaikka yritän metallitangon avulla kuunnella kytkinkopasta. En tosin ole varma, oliko kuultavaa ääntä aiemminkaan.
Pyörälläni on ajettu kytkinlevyn vaihtamisen jälkeen noin 2000 kilometriä. Kytkinrempan tehnyt henkilö ei ollut aiemmin avannut RT:n kytkintä. Tietysti tulee myös mieleeni, että onkohan siinä voinut tulla jonkinlainen kasaamisvirhe. Voisiko tällaisesta olla kyse ja miten? Eli jotakin olisi laitettu väärinpäin tai unohdettu pois välistä, jonka seurauksena jokin osa olisi nyt parin tonnin jälkeen pettänyt. Tosiaan paukahtava/kolahtava ääni kuului silloin, kun vika alkoi. Ääni kuului hyvin, koska kone ei ollut käynnissä.
Alan olla sitä mieltä, ettei aiemmalla kytkimen työsylinterin irrottamisella ehkä olekaan tekemistä ongelman kanssa. Sattuivat kenties vain yhtä aikaa.
Mielestäni kytkinkahvassa tuntuu normaali vastus. Kuitenkaan en kuule paineasetelman liikkuvan, vaikka yritän metallitangon avulla kuunnella kytkinkopasta. En tosin ole varma, oliko kuultavaa ääntä aiemminkaan.
Pyörälläni on ajettu kytkinlevyn vaihtamisen jälkeen noin 2000 kilometriä. Kytkinrempan tehnyt henkilö ei ollut aiemmin avannut RT:n kytkintä. Tietysti tulee myös mieleeni, että onkohan siinä voinut tulla jonkinlainen kasaamisvirhe. Voisiko tällaisesta olla kyse ja miten? Eli jotakin olisi laitettu väärinpäin tai unohdettu pois välistä, jonka seurauksena jokin osa olisi nyt parin tonnin jälkeen pettänyt. Tosiaan paukahtava/kolahtava ääni kuului silloin, kun vika alkoi. Ääni kuului hyvin, koska kone ei ollut käynnissä.
- Pekkavee
- Viestit: 1252
- Liittynyt: 02 Kesä 2006 17:45
- Moottoripyörän malli: BMW R1100GS
- Paikkakunta: Vantaa
Re: Kytkin lakkasi kokonaan toimimasta R1200RT:ssä, mitä kum
Olisi kyllä aika mielenkiintoista kokeilla sitä sun kytkinkahvaa. Mitä siellä oikein tuntuu. Kyllä kytkimen käyttö tuntuu kytkinvivussa ihan oikeasti. En voi ymmärtää, että kytkinvivussa olisi joku tunto, mutta kytkin ei vaan toimi. Sorry, ei ymmärrä. Ihan mysteeri.kardaani kirjoitti:Nyt on vaihdettu uusi työsylinteri. Ei auttanut. Kytkin ei pelaa vieläkään.
Alan olla sitä mieltä, ettei aiemmalla kytkimen työsylinterin irrottamisella ehkä olekaan tekemistä ongelman kanssa. Sattuivat kenties vain yhtä aikaa.
Mielestäni kytkinkahvassa tuntuu normaali vastus.
Kahvan käyttösylinteri voi olla kanssa hajalla. Vaikka jotain tuntuukin.
Pekka
Re: Kytkin lakkasi kokonaan toimimasta R1200RT:ssä, mitä kum
Pikainen arvaus jos sylinterit toimii normaalisti ja kahvassa on normaali tuntuma niin veikkaisin että paineasetelman painelevy on rikki.
Eli laatikko pois ja kytkimen purku.Ehkä jollain tähystimellä (endoskooppi) voisi työsylinterin kiinnitys reiästä nähdä kytkimeen.
Tuon vian saisi ehkä paikallistettua myös siten että kone käyntiin,kytkin pohjaan ja ykkönen päälle.
Jos painelevy on rikki niin kytkin kuitenkin EHKÄ luistaa vähän.
Nosta vaikka keskituen varaan ja takajarrulla kokeilet kytkin pohjassa että vieläkö sammuu pyörä.
Eli laatikko pois ja kytkimen purku.Ehkä jollain tähystimellä (endoskooppi) voisi työsylinterin kiinnitys reiästä nähdä kytkimeen.
Tuon vian saisi ehkä paikallistettua myös siten että kone käyntiin,kytkin pohjaan ja ykkönen päälle.
Jos painelevy on rikki niin kytkin kuitenkin EHKÄ luistaa vähän.
Nosta vaikka keskituen varaan ja takajarrulla kokeilet kytkin pohjassa että vieläkö sammuu pyörä.
Re: Kytkin lakkasi kokonaan toimimasta R1200RT:ssä, mitä kum
Testasin hydrauliikkaa ja työsylinterin männässä tuntuu olevan voimaa ihan normaalisti. Männän liike on myös normaalit luokkaa 3 mm tienoilla.
Varmistuksen varmistukseksi rakentelin lattaraudan pätkästä virityksen, jolla sain mekaanisesti painettua työntötangon sisään ruuvien avulla. Tanko painuu sisään normaalin oloisesti ja vastusta on. Mutta kytkin ei irrota. Kun olin painanut tankoa muutamia millejä, kuului kolahdus, varmaankin samantapainen kuin aiemmin. Kuitenkin tanko tuli ulos normaalilla paineella sen jälkeen. Mystinen homma minunkin mielestäni.
Soitin pajalle, joka teki kytkinremontin (tosiaan vain 2 tkm ajettu sen jälkeen!). Kaverilla pitäisi mielestäni olla ainakin jonkinlainen moraalinen vastuu selvittää nyt ilmennyttä vikaa. Mutta sanoi, ettei halua enää ruveta hommaan, kun kytkinremontti oli niin iso työ ja puoli-ilmaiseksi oli joutunut tekemään. Neljä päivää oli kuulemma mennyt, veloitus oli 8 tuntia. Mutta hetken pohtimisen jälkeen hän oli sitä mieltä, että talvella voisi (pitkin hampain) harkita kytkimen uutta avaamista.
Jos joku vastentahtoisesti remontoi, niin en jaksa uskoa hyvään lopputulokseen.
Siispa mikäli on hyvää tekijävinkkiä Hämeestä tai muualta eteläisestä Suomesta, niin kiitollisena otan niitäkin neuvoja vastaan. Tai jos tältä palstalta löytyisi joku kytkinrempan tekijä, niin voipi laittaa yksityisviestiä.
Reijo Myllymaa ei ehdi, hänet jo kysyin. Myös R.M. Heinolta kysyin, mutta tuskin ennen talvea sielläkään onnistuisi. Mutta hinta on kova.
Sitten on tietysti sekin mahdollisuus, että ryhdyn hommaan omassa autotallissa korjaus-DVD:n opastuksella. Mutta kun pyörä käytännössä katkaistaan ja peräosa vedetään pois, niin jonkinmoiset erikoiset nosturivirityksetkin pitäisi tehdä.
Varmistuksen varmistukseksi rakentelin lattaraudan pätkästä virityksen, jolla sain mekaanisesti painettua työntötangon sisään ruuvien avulla. Tanko painuu sisään normaalin oloisesti ja vastusta on. Mutta kytkin ei irrota. Kun olin painanut tankoa muutamia millejä, kuului kolahdus, varmaankin samantapainen kuin aiemmin. Kuitenkin tanko tuli ulos normaalilla paineella sen jälkeen. Mystinen homma minunkin mielestäni.
Soitin pajalle, joka teki kytkinremontin (tosiaan vain 2 tkm ajettu sen jälkeen!). Kaverilla pitäisi mielestäni olla ainakin jonkinlainen moraalinen vastuu selvittää nyt ilmennyttä vikaa. Mutta sanoi, ettei halua enää ruveta hommaan, kun kytkinremontti oli niin iso työ ja puoli-ilmaiseksi oli joutunut tekemään. Neljä päivää oli kuulemma mennyt, veloitus oli 8 tuntia. Mutta hetken pohtimisen jälkeen hän oli sitä mieltä, että talvella voisi (pitkin hampain) harkita kytkimen uutta avaamista.
Jos joku vastentahtoisesti remontoi, niin en jaksa uskoa hyvään lopputulokseen.
Siispa mikäli on hyvää tekijävinkkiä Hämeestä tai muualta eteläisestä Suomesta, niin kiitollisena otan niitäkin neuvoja vastaan. Tai jos tältä palstalta löytyisi joku kytkinrempan tekijä, niin voipi laittaa yksityisviestiä.
Reijo Myllymaa ei ehdi, hänet jo kysyin. Myös R.M. Heinolta kysyin, mutta tuskin ennen talvea sielläkään onnistuisi. Mutta hinta on kova.
Sitten on tietysti sekin mahdollisuus, että ryhdyn hommaan omassa autotallissa korjaus-DVD:n opastuksella. Mutta kun pyörä käytännössä katkaistaan ja peräosa vedetään pois, niin jonkinmoiset erikoiset nosturivirityksetkin pitäisi tehdä.
Viimeksi muokannut kardaani, 07 Elo 2012 22:25. Yhteensä muokattu 2 kertaa.
- Pekkavee
- Viestit: 1252
- Liittynyt: 02 Kesä 2006 17:45
- Moottoripyörän malli: BMW R1100GS
- Paikkakunta: Vantaa
Re: Kytkin lakkasi kokonaan toimimasta R1200RT:ssä, mitä kum
Juteltiin Kardaanin kanssa puhelimessa tänään ja hän alkaa purkamaan ja kasaamaan sitä itse.
BMW DVD löytyy mieheltä ja minä lähetin hänelle vielä yhden nettilinkin, jossa homma on tehty perheen askarteluhuoneessa ihan menestyksellä. Linkki tuossa
BMW R1200GS kytkinremontti
Kyllä se homma onnistuu. Ei tuo ole mitään rakettitiedettä.
Kardaani kyllä kertoi, että tehtaan huoltoromppu kehottaa synkkaamaan ruiskurungot homman jälkeen. En kyllä näe tuohon mitään tarvetta, koska ymmärtääkseni mihinkään bensasysteemeihin ei tarvitse koskea. Jarrut pitää tietty ilmata, koska perän jarruletkut joutuu irrottamaan. Hommaan tarvitaan pieni autotunkki, lankun pätkä ja muutama remmi niiden tavanomaisten työkalujen lisäksi. Ei mitään nostureita.
Tuossa RT:ssä on kyllä tuota katteiden purku/kasaushommaa ihan erilailla kuin GS pyörissä.
Pekka
BMW DVD löytyy mieheltä ja minä lähetin hänelle vielä yhden nettilinkin, jossa homma on tehty perheen askarteluhuoneessa ihan menestyksellä. Linkki tuossa
BMW R1200GS kytkinremontti
Kyllä se homma onnistuu. Ei tuo ole mitään rakettitiedettä.
Kardaani kyllä kertoi, että tehtaan huoltoromppu kehottaa synkkaamaan ruiskurungot homman jälkeen. En kyllä näe tuohon mitään tarvetta, koska ymmärtääkseni mihinkään bensasysteemeihin ei tarvitse koskea. Jarrut pitää tietty ilmata, koska perän jarruletkut joutuu irrottamaan. Hommaan tarvitaan pieni autotunkki, lankun pätkä ja muutama remmi niiden tavanomaisten työkalujen lisäksi. Ei mitään nostureita.
Tuossa RT:ssä on kyllä tuota katteiden purku/kasaushommaa ihan erilailla kuin GS pyörissä.
Pekka
Re: Kytkin lakkasi kokonaan toimimasta R1200RT:ssä, mitä kum
Kiitos Pekkaveelle kannustuksesta, neuvoista ja hyvästä linkistä. Tälläista avuliaisuutta harvoin tapaa.
Tuumasta toimeen, purin jo katteet pois. Motivaatiota tuo paitsi uuden oppiminen myös ajatus, kuinka monta euroa saan palkkaa joka tunnista, vaikka puuha sujuisi hitaastikin. Tavoitteena olisi purkaa kytkin esiin viikonloppuna, jolloin saan uudet osat toivottavasti seuraavan viikon aikana.
Olen muuten tilaillut osia Saksasta KFM-Motorräderiltä. Sieltä saa oem-osia noin 25% halvemmalla kuin Suomesta maahantuojalta. Toimituskulut Suomeen on 35 euroa, eli ihan yhtä öljynsuodatinta ei kannata ruveta tilaamaan. Nettisivuilla on haku osanumerolla ja hinnat näkyy heti.
Vai olisiko muita ostopaikkasuosituksia?
Tuumasta toimeen, purin jo katteet pois. Motivaatiota tuo paitsi uuden oppiminen myös ajatus, kuinka monta euroa saan palkkaa joka tunnista, vaikka puuha sujuisi hitaastikin. Tavoitteena olisi purkaa kytkin esiin viikonloppuna, jolloin saan uudet osat toivottavasti seuraavan viikon aikana.
Olen muuten tilaillut osia Saksasta KFM-Motorräderiltä. Sieltä saa oem-osia noin 25% halvemmalla kuin Suomesta maahantuojalta. Toimituskulut Suomeen on 35 euroa, eli ihan yhtä öljynsuodatinta ei kannata ruveta tilaamaan. Nettisivuilla on haku osanumerolla ja hinnat näkyy heti.
Vai olisiko muita ostopaikkasuosituksia?
- Pekkavee
- Viestit: 1252
- Liittynyt: 02 Kesä 2006 17:45
- Moottoripyörän malli: BMW R1100GS
- Paikkakunta: Vantaa
Re: Kytkin lakkasi kokonaan toimimasta R1200RT:ssä, mitä kum
Onkardaani kirjoitti:
Vai olisiko muita ostopaikkasuosituksia?
http://www.motobins.co.uk/" onclick="window.open(this.href);return false;
http://www.motorworks.co.uk/vlive/Home/index.php" onclick="window.open(this.href);return false;
http://www.ebay.de" onclick="window.open(this.href);return false;
Pekka
Re: Kytkin lakkasi kokonaan toimimasta R1200RT:ssä, mitä kum
Tuo etupään tukemisen idea on hyvä! Öljypohjaa nostavan tunkin alle laitetaan riittävän pitkä laudanpätkä poikittaissuuntaan ja remmit molemmille puolille laudan alitse sylinterien ympäri. Tulee taatusti vakaa tuenta, kunhan remmit ovat kunnolliset eikä mitään pakettinarua.Pekkavee kirjoitti:lähetin hänelle vielä yhden nettilinkin, jossa homma on tehty perheen askarteluhuoneessa ihan menestyksellä. Linkki tuossa
BMW R1200GS kytkinremontti
- -
Hommaan tarvitaan pieni autotunkki, lankun pätkä ja muutama remmi niiden tavanomaisten työkalujen lisäksi. Ei mitään nostureita.
Mutta tuo takapään tuenta vaikuttaa sen sijaan heppoiselta. Ovat panneet vain pari levytangon pikkupainoa siihen tueksi. Riittääkö tuollainen vai tuleeko vahingossa tönäisseeksi virityksen kumoon?
BMW:n korjaus-DVD tarjoaa näin järeää menetelmää:
Tuosta polttoainejärjestelmän synkkaamisesta: se lienee tarpeen, koska korjaus-DVD:n mukaan polttoainepuolen liittimiä pitää irrotella. Jollei sitten ole jokin keino kiertää se työvaihe. Pitänee sitten viedä pyörä johonkin synkattavaksi, kunhan nyt ensin on saatu pyörä kasaan... ja sitä ennen ensin purettua
- Pekkavee
- Viestit: 1252
- Liittynyt: 02 Kesä 2006 17:45
- Moottoripyörän malli: BMW R1100GS
- Paikkakunta: Vantaa
Re: Kytkin lakkasi kokonaan toimimasta R1200RT:ssä, mitä kum
Höh, ei sitä peräpäätä tarvitse töniä. Sen rullaa vaan sopivaan paikkaan ja antaa olla siinä. Ei se mitään painoja tai muuta tarvitse. Keskituki pitää sen pystyssä, kun et töni sitä.kardaani kirjoitti:
Mutta tuo takapään tuenta vaikuttaa sen sijaan heppoiselta. Ovat panneet vain pari levytangon pikkupainoa siihen tueksi. Riittääkö tuollainen vai tuleeko vahingossa tönäisseeksi virityksen kumoon?
Pekka
Viimeksi muokannut Pekkavee, 04 Elo 2012 09:01. Yhteensä muokattu 1 kertaa.
Re: Kytkin lakkasi kokonaan toimimasta R1200RT:ssä, mitä kum
Tällainen alusta voisi olla hyvä tuon keskituen alle remontin ajaksi.
http://www.biltema.fi/fi/Autoilu---MP/M ... sta-82541/" onclick="window.open(this.href);return false;
http://www.biltema.fi/fi/Autoilu---MP/M ... sta-82541/" onclick="window.open(this.href);return false;
- Pekkavee
- Viestit: 1252
- Liittynyt: 02 Kesä 2006 17:45
- Moottoripyörän malli: BMW R1100GS
- Paikkakunta: Vantaa
Re: Kytkin lakkasi kokonaan toimimasta R1200RT:ssä, mitä kum
No eihän tuo mitään alustaa tarvitse. Sehän toimii kuin kottikärry.Pate kirjoitti:Tällainen alusta voisi olla hyvä tuon keskituen alle remontin ajaksi.
http://www.biltema.fi/fi/Autoilu---MP/M ... sta-82541/" onclick="window.open(this.href);return false;
Pekka
Re: Kytkin lakkasi kokonaan toimimasta R1200RT:ssä, mitä kum
Mielenkiintoinen homma sinulla menossa. Kirjoittele tänne väliaikatietoja miten homma etenee, mitä vaikeuksia yms. ollut, mitä yllättäviä hankintoja (tiivisteitä, varaosia, työkaluja yms) ehkä joutunut tekemään jne. Samoin kasauksesta, synkkauksesta jne, miten homma loppupeleissä toimi. Samanlaisen pyörän omistajana sama ongelma voi olla joskus edessä itse kullakin. Valokuviakin remontista olisi mielenkiintoista katsella. Onnea remonttiin.
Re: Kytkin lakkasi kokonaan toimimasta R1200RT:ssä, mitä kum
Voit olla Pekka oikeassa.En ole kytkinremppaa tehnyt.Ajattelin että voisi kuitenkin olla helpompi liikutella tuota takaosaa jos se olisi rullien päällä.Pekkavee kirjoitti:No eihän tuo mitään alustaa tarvitse. Sehän toimii kuin kottikärry.Pate kirjoitti:Tällainen alusta voisi olla hyvä tuon keskituen alle remontin ajaksi.
http://www.biltema.fi/fi/Autoilu---MP/M ... sta-82541/" onclick="window.open(this.href);return false;
Pekka
Re: Kytkin lakkasi kokonaan toimimasta R1200RT:ssä, mitä kum
Nyt on purettu. Joku sanoi, että työ on iso homma. Sanoisin, että se on jopa tosi iso homma jo tähän saakka. Hieman jännityksellä odotan kokoonpanovaihetta, koska työmatkan vuoksi homma lykkääntynee ainakin viikolla. Yksityiskohtia unohtuu siinä ajassa.
Pähkäilyä on ollut paljon. Vaikka on tehtaan DVD:ltä tulostetut ohjeet ja kuvat, niin silti joutuu etsiskelemään avattavia ruuveja, irrotettavia liittimiä, jarruputkia ym. Ei ole kovinkaan itsestään selvää hommaa, jollei nyt ihan rakettitiedettäkään.
Pajalla olivat vääntäneet torx-kannan pyöreäksi takajarrun työsylinterin toisesta kiinnitysruuvista. Sekin pitää kytkinhommassa irrottaa, joten tuhottu ruuvi piti rälläköidä. Lisäksi näyttää siltä, että samaisella pajalla olivat jättäneet vaihtamatta sinne toimittamani stefat kampiakseliin ja kytkinakseliin. Vaikka nämä on huoltokirjaankin kuitattu vaihdetuiksi. Täytyy vielä selvittää. Mikäli laiminlyönti pitää paikkansa, niin saatan muita varoittaakseni julkaista korjaamon nimen täällä.
Yhden kunnon mokankin tein. Naapurin kanssa irrotettiin takaosa yhdessä ja siinä hässäkässä unohdin irrotella kardaaniakselia vaihteistosta. Sitä pitää auttaa irti koko ajan samalla, kun takapäätä vedetään erilleen muusta pyörästä.
Ohjeessa varoitellaan: "If the universal shaft is pulled too far out of the cardan tunnel, it will slip off the splines of the rear-wheel drive input shaft. If this happens the rear-wheel drive will have to be disassembled in order to permit reinstallation of the universal shaft."
Minulle kävi juuri näin; kardaaniakseli pyörii nyt irrallisena tunnelissaan. Voinkohan kuitenkin liittää akselin etupään vaihteistoon ja kasata pyörän muutenkin normaalisti, mutta tehdä tuon perän purkamis-kasaamishomman vasta sitten, kun pyörä seisoo taas keskituella?
Kummallista on se, etten toistaiseksi ole löytänyt vikaa. Kaikki on silmämääräisesti ehjää. Mutta mitä kumman kolahduksia kuului ja miksi kytkin todellakin lakkasi irrottamasta? Kiinnitin vaihteiston kokeeksi takaisin, työnsin työntötangon paikoilleen ja ruuvasin kytkimen työsylinterin kiinni. Kaikki toimii, kytkin irrottaa. Kuka kertoo missä on vika?! (vain näenkö minä nyt vain painajaisunta?)
Pähkäilyä on ollut paljon. Vaikka on tehtaan DVD:ltä tulostetut ohjeet ja kuvat, niin silti joutuu etsiskelemään avattavia ruuveja, irrotettavia liittimiä, jarruputkia ym. Ei ole kovinkaan itsestään selvää hommaa, jollei nyt ihan rakettitiedettäkään.
Pajalla olivat vääntäneet torx-kannan pyöreäksi takajarrun työsylinterin toisesta kiinnitysruuvista. Sekin pitää kytkinhommassa irrottaa, joten tuhottu ruuvi piti rälläköidä. Lisäksi näyttää siltä, että samaisella pajalla olivat jättäneet vaihtamatta sinne toimittamani stefat kampiakseliin ja kytkinakseliin. Vaikka nämä on huoltokirjaankin kuitattu vaihdetuiksi. Täytyy vielä selvittää. Mikäli laiminlyönti pitää paikkansa, niin saatan muita varoittaakseni julkaista korjaamon nimen täällä.
Yhden kunnon mokankin tein. Naapurin kanssa irrotettiin takaosa yhdessä ja siinä hässäkässä unohdin irrotella kardaaniakselia vaihteistosta. Sitä pitää auttaa irti koko ajan samalla, kun takapäätä vedetään erilleen muusta pyörästä.
Ohjeessa varoitellaan: "If the universal shaft is pulled too far out of the cardan tunnel, it will slip off the splines of the rear-wheel drive input shaft. If this happens the rear-wheel drive will have to be disassembled in order to permit reinstallation of the universal shaft."
Minulle kävi juuri näin; kardaaniakseli pyörii nyt irrallisena tunnelissaan. Voinkohan kuitenkin liittää akselin etupään vaihteistoon ja kasata pyörän muutenkin normaalisti, mutta tehdä tuon perän purkamis-kasaamishomman vasta sitten, kun pyörä seisoo taas keskituella?
Kummallista on se, etten toistaiseksi ole löytänyt vikaa. Kaikki on silmämääräisesti ehjää. Mutta mitä kumman kolahduksia kuului ja miksi kytkin todellakin lakkasi irrottamasta? Kiinnitin vaihteiston kokeeksi takaisin, työnsin työntötangon paikoilleen ja ruuvasin kytkimen työsylinterin kiinni. Kaikki toimii, kytkin irrottaa. Kuka kertoo missä on vika?! (vain näenkö minä nyt vain painajaisunta?)