K100RT - Ohjauksen ravistus
K100RT - Ohjauksen ravistus
Jo viime kesänä olin havaitsevinani ohjauksen ravistusta suuremmassa määrin kuin mitä sitä edeltävänä kesänä. Nyt pyöräilykausi lähti poikkeuksellisen myöhään liikkeelle ja heti ensituntumalla ihmetytti ohjaustangon voblausherkkyys.
Jos oikein muistelen, oli kaksi kesää sitten mahdollista ottaa vaikka kädet hetkellisesti irti ohjaustangosta ja pyörä kulki kuin juna. Viime kesänä jos kokeili samaa, alkoi ohjaustanko voblata hieman melko heti. Loppukesästä kuten nytkin ensiajeluilla tilanne on se, että kun irrottaa toisen käden stongalta, alkaa ohjaus ravistaa puolelta toiselle ihan havaittavasti. Pahimmillaan tämä tuntuu noin 80km/h nopeudessa. Molempia käsiä ei itsesuojeluvaisto anna enää ottaa irti edes kokeilumielessä.
Eturenkaassa on normaalipaineet ja kuviota on vielä ainakin tämän kesän ajoihin eikä mitään muhkuroita tai vanteen vipatuksia ole havaittavissa. Metzelerin kumi on sama joka siinä oli edellinenkin, tyyppiä ja mallia en nyt muista.
Olisiko etujousituksen löystyminen tai etuhaarukan yläpään laakeri ts ohjausakselin laakerin väljyys syynä tuohon levottomuuteen, vai mitä ehdotuksia tulee mieleen?
Jos oikein muistelen, oli kaksi kesää sitten mahdollista ottaa vaikka kädet hetkellisesti irti ohjaustangosta ja pyörä kulki kuin juna. Viime kesänä jos kokeili samaa, alkoi ohjaustanko voblata hieman melko heti. Loppukesästä kuten nytkin ensiajeluilla tilanne on se, että kun irrottaa toisen käden stongalta, alkaa ohjaus ravistaa puolelta toiselle ihan havaittavasti. Pahimmillaan tämä tuntuu noin 80km/h nopeudessa. Molempia käsiä ei itsesuojeluvaisto anna enää ottaa irti edes kokeilumielessä.
Eturenkaassa on normaalipaineet ja kuviota on vielä ainakin tämän kesän ajoihin eikä mitään muhkuroita tai vanteen vipatuksia ole havaittavissa. Metzelerin kumi on sama joka siinä oli edellinenkin, tyyppiä ja mallia en nyt muista.
Olisiko etujousituksen löystyminen tai etuhaarukan yläpään laakeri ts ohjausakselin laakerin väljyys syynä tuohon levottomuuteen, vai mitä ehdotuksia tulee mieleen?
-
- Viestit: 18
- Liittynyt: 09 Syys 2009 10:59
- Moottoripyörän malli: BMW K1200 LT
- Paikkakunta: Lappeenranta
Re: K100RT - Ohjauksen ravistus
Kokemuksena 1200 LT:n etusen voblaus johtuu renkaan rakenteesta, joku rengas tekee sitä toinen ei.
Ei auta tasapainoitus, eikä mikään muu, kuin pitää ohjaustangosta kiinni, vaikka yhdellä sormella ja toi
voa, että seuraava rengas toimisi hyvin.
Tervesin kastilainen mallia 2012
Ei auta tasapainoitus, eikä mikään muu, kuin pitää ohjaustangosta kiinni, vaikka yhdellä sormella ja toi
voa, että seuraava rengas toimisi hyvin.
Tervesin kastilainen mallia 2012
-
- Viestit: 40
- Liittynyt: 13 Maalis 2007 16:09
- Moottoripyörän malli: R1200RT
- Paikkakunta: Helsinki
Re: K100RT - Ohjauksen ravistus
Tuttu juttu. Lienee ennemmikin ominaisuus kuin vika. Minulla on K100 -84 ja K100RT -85, molemmat tekevät samaa. Asiaa tutkittiinkin aikanaan, mutta mitään vikaa ei löytynyt. Pyörää ei vain ole tehty ilman käsiä ajettavaksi.
Re: K100RT - Ohjauksen ravistus
Kyllä siinä jotain vikaa on. Omaa -84 K100RS:ää ei saa voblaamaan, vakka miten yrittäisi. Voisi ajaa vaikka Rovaniemelle ilman käsiä. Tuo epävakaus voi johtua renkaistakin. Itsellä tällä hetkellä edessä Metzeler Lasertec ja takana Pirelli Sport Demon. Rengaskoot ovat alkuperäisiä, edessä 100/90-18 ja takana 130/90-17. Lasertec oli aikaisemin takanakin, mutta Pirelli on parempi ajettava. Kokeilen seuraavaksi Pirelliä myös eteen.
Re: K100RT - Ohjauksen ravistus
Laakerit, joko etupyörässä tahi ohjausakselissa. Muutaman satatonnia K-malleilla ajaneena yhdessäkään minun pyörässä ei ole ollut merkkiäkään woblauksesta.
Uusimmassa hankinnassani Ducati monoposto superbikessä meinasi 60:n vauhdissa woblata. Kruunuun merkki lyijykynällä ja varttikierroksen löysäys. Sitten kiristys 20 nm:iin. Kas kummaa, laakeri kiristyi n. 30 astetta ja woblaus katosi.
Uusimmassa hankinnassani Ducati monoposto superbikessä meinasi 60:n vauhdissa woblata. Kruunuun merkki lyijykynällä ja varttikierroksen löysäys. Sitten kiristys 20 nm:iin. Kas kummaa, laakeri kiristyi n. 30 astetta ja woblaus katosi.
Re: K100RT - Ohjauksen ravistus
Ei ole mullakaan mitään tietoa voblauksesta K100 RS:ssä, voi ajaa vaikka kädet puuskassa Renkaina alkuperäiskokoiset Michelinit, edessä Macadam ja takana Pilot Activ. Ainakaan tähän pyörään ei tarvi harkita rengasmerkin vaihtoa, Misukat on laatukumeja.
BMW K1200S -08
Re: K100RT - Ohjauksen ravistus
( Voisi ajaa vaikka Rovaniemelle ilman käsiä. Tuo epävakaus voi johtua renkaistakin. Itsellä tällä hetkellä edessä Metzeler Lasertec ja takana Pirelli Sport Demon. Rengaskoot ovat alkuperäisiä, edessä 100/90-18 ja takana 130/90-17. Lasertec oli aikaisemin takanakin, mutta Pirelli on parempi ajettava. Kokeilen seuraavaksi Pirelliä myös eteen.)
Moi, itselläni K100 RT vm. 85 ei ravista, muutenkin vakaa. "ohjauspylvään laakerille suositellaan rasvausta 30k välein Haynes"
Etsiskelin netistä uusia renkaita etenkin takarengasta tuolla koolla vaikea löytää, mistä olette ostelleet. ( edessä 100/90-18 ja takana 130/90-17)
ps. meni toi lainaus poskelleen
Moi, itselläni K100 RT vm. 85 ei ravista, muutenkin vakaa. "ohjauspylvään laakerille suositellaan rasvausta 30k välein Haynes"
Etsiskelin netistä uusia renkaita etenkin takarengasta tuolla koolla vaikea löytää, mistä olette ostelleet. ( edessä 100/90-18 ja takana 130/90-17)
ps. meni toi lainaus poskelleen
Re: K100RT - Ohjauksen ravistus
Olen tilannut renkaita esim. RM Heinolta. Viimeksi hankin Reliateciltä http://www.reliatec.fi" onclick="window.open(this.href);return false;.
Löytyy Micheliniä, Metzeleriä ja Pirelliä alkuperäisinä rengaskokoina.
Löytyy Micheliniä, Metzeleriä ja Pirelliä alkuperäisinä rengaskokoina.
Re: K100RT - Ohjauksen ravistus
Kiitokset Motonomille