Kytkin irrottaa huonosti
- Mikki
- Viestit: 264
- Liittynyt: 27 Helmi 2006 10:10
- Moottoripyörän malli: R75/5 & R100GS
- Paikkakunta: Tyrwää
Kytkin irrottaa huonosti
Moi.
Voiko kulunut kytkinlevy vaikuttaa kytkimen toimintaan muuten kuin että tietysti tarpeeksi kuluneena se alkaa luistamaan?
Eli kysymyksessä on R100GS ja ensin luulin vikaa tulleen vaihdelaatikkoon, kun varsinkin isommille vaihtaessa tarvitsi voimaa, jopa siinä määrin että GS Meetingissä lähti nahat peukalovarpaasta, vaikka jalassa oli kyllä saappaat
Eräs kaveri siihen sitten, että jospa kytkin ei irroita kunnolla?
No sitä paremmin tutkittuani huomasin että kahvanhan saa painaa ihan ohjaustankoon kiinni, ennen kuin kytkin ihan kunnolla irroittaa!
Molemmissa muissa Bemuissani kytkin irroittaa jo n. puolivälissä. Vika on vaan varmaan tullut niin pikkuhiljaa / huomaamatta, etten sitä ollut havainnut, muuten kuin siis vaihteiden kankeana toimintana.
Kun säädin vaijerin niin kireälle että kaikki välykset on pois, toimii vaihteet hieman paremmin, mutta silti saa tosiaan kahvan saa painaa melkein tankoon kiinni
Öljyvuoto kytkinlevylle kaiketi voisi turvottaa sitä ja aiheuttaa jotakin vastaavaa? Mutta mitään suurempia vuotoja ei ole havaittavissa.
Ajokauttakin olisi vielä hieman jäljellä...
t, mikko
Voiko kulunut kytkinlevy vaikuttaa kytkimen toimintaan muuten kuin että tietysti tarpeeksi kuluneena se alkaa luistamaan?
Eli kysymyksessä on R100GS ja ensin luulin vikaa tulleen vaihdelaatikkoon, kun varsinkin isommille vaihtaessa tarvitsi voimaa, jopa siinä määrin että GS Meetingissä lähti nahat peukalovarpaasta, vaikka jalassa oli kyllä saappaat
Eräs kaveri siihen sitten, että jospa kytkin ei irroita kunnolla?
No sitä paremmin tutkittuani huomasin että kahvanhan saa painaa ihan ohjaustankoon kiinni, ennen kuin kytkin ihan kunnolla irroittaa!
Molemmissa muissa Bemuissani kytkin irroittaa jo n. puolivälissä. Vika on vaan varmaan tullut niin pikkuhiljaa / huomaamatta, etten sitä ollut havainnut, muuten kuin siis vaihteiden kankeana toimintana.
Kun säädin vaijerin niin kireälle että kaikki välykset on pois, toimii vaihteet hieman paremmin, mutta silti saa tosiaan kahvan saa painaa melkein tankoon kiinni
Öljyvuoto kytkinlevylle kaiketi voisi turvottaa sitä ja aiheuttaa jotakin vastaavaa? Mutta mitään suurempia vuotoja ei ole havaittavissa.
Ajokauttakin olisi vielä hieman jäljellä...
t, mikko
- Pekkavee
- Viestit: 1252
- Liittynyt: 02 Kesä 2006 17:45
- Moottoripyörän malli: BMW R1100GS
- Paikkakunta: Vantaa
Re: Kytkin irrottaa huonosti
Siellä kytkimen käyttötapin takapäässä on säätöruuvi, osa 8 kuvassa, jolla välystä voi säätää.
Jos säätö ei auta, niin se painelaakerisysteemi on kai sitten hajalla. Sen rakennetta on sittemmin muutettu hieman toisenlaiseksi. Osat 2, 3, ja 15 tuossa kuvassa.
Pekka
Jos säätö ei auta, niin se painelaakerisysteemi on kai sitten hajalla. Sen rakennetta on sittemmin muutettu hieman toisenlaiseksi. Osat 2, 3, ja 15 tuossa kuvassa.
Pekka
- Mikki
- Viestit: 264
- Liittynyt: 27 Helmi 2006 10:10
- Moottoripyörän malli: R75/5 & R100GS
- Paikkakunta: Tyrwää
Re: Kytkin irrottaa huonosti
Kiitos Pekka vastauksesta
Ruuvi no 8 on ohjekirjan mukaisessa säädössä. Tosin kun kokeilin molempia ääriasentoja, niin en mitään olennaista kytkimen toiminnassa huomannut
Mulla on kolme noita vanhoja ilmapäitä ja kaikissa on erilainen tuo painelaakerisysteemi:
a) 1973 käytettiin neulalaakeria joka on arka hajoamaan, kun neulat lähtee kävelemään. Eli kytkin ei enää irroita ollenkaan. Vippaskonstilla tuo kyllä kotiin...
c) 1992 Painelaakerin "pesä" (vai rungoksiko tuota kutsuisi, tuo osa 2) on muuttunut muoviin! Jostain syystä sen halkaisija saattaa kasvaa ja siitä tulee liian kireä reikäänsä ja siksi kytkin ikään kuin jää joksikin aikaa päälle, eli luistaa kunnes kytkin akseli pikkuhiljaa palautuu.
b) 1988 ja siis tämä mun käyttömopo. Tässä on mun mielestäni idiootivarmin painelaakeri: Metallirunko (osa 2) jossa teräskuulat ja -laakeripinnat. Tää mun mielestäni ei oikein voi hajota pikkuisen kun on ikäänkuin "yhtä rautaa", vaan jos hajoaa niin vika on ilmeinen ja totaalinen?
Jotenkin tuntuu että vika pitäisi olla jossakin "syvemmällä", mutta kun siellä ei ole muuta kuin se iso lautasjousi ja ne kytkin pinnat...
Kyselin tätä myös VMPK:n palstalla ja siellä pari ajatusta tuli sihen suuntaan, että kykinlevy olisi juuttunut akselille (johtuen joko kulumasta tai rasvan ja kytkinpölyn muodostamasta trökötistä) ja siksi jää toiselta puoleltaan laahaamaan? Toisaalta tää tuntuisi uskottavalta, kun kytkin kyllä alkaa irroittamaan heti kun kahvasta alkaa vetäseen, mutta suht kunnolla irroittaa vasta kun kahva on aivan pohjassa, eikä sittenkään aivan täysin.
Koska ajo ei siihen ainakaan nopeasti tunnu tuovan muutosta pahempaan, nytkin on viikossa tainnut tulla parituhatta ajettua, niin koetan talveen asti näin.
Lootaa vaan joskus käy sääliksi kun hampaat vähän rutajaa... peukalovarpaaseenkin on kasvanut jo uusi nahka
Ruuvi no 8 on ohjekirjan mukaisessa säädössä. Tosin kun kokeilin molempia ääriasentoja, niin en mitään olennaista kytkimen toiminnassa huomannut
Mulla on kolme noita vanhoja ilmapäitä ja kaikissa on erilainen tuo painelaakerisysteemi:
a) 1973 käytettiin neulalaakeria joka on arka hajoamaan, kun neulat lähtee kävelemään. Eli kytkin ei enää irroita ollenkaan. Vippaskonstilla tuo kyllä kotiin...
c) 1992 Painelaakerin "pesä" (vai rungoksiko tuota kutsuisi, tuo osa 2) on muuttunut muoviin! Jostain syystä sen halkaisija saattaa kasvaa ja siitä tulee liian kireä reikäänsä ja siksi kytkin ikään kuin jää joksikin aikaa päälle, eli luistaa kunnes kytkin akseli pikkuhiljaa palautuu.
b) 1988 ja siis tämä mun käyttömopo. Tässä on mun mielestäni idiootivarmin painelaakeri: Metallirunko (osa 2) jossa teräskuulat ja -laakeripinnat. Tää mun mielestäni ei oikein voi hajota pikkuisen kun on ikäänkuin "yhtä rautaa", vaan jos hajoaa niin vika on ilmeinen ja totaalinen?
Jotenkin tuntuu että vika pitäisi olla jossakin "syvemmällä", mutta kun siellä ei ole muuta kuin se iso lautasjousi ja ne kytkin pinnat...
Kyselin tätä myös VMPK:n palstalla ja siellä pari ajatusta tuli sihen suuntaan, että kykinlevy olisi juuttunut akselille (johtuen joko kulumasta tai rasvan ja kytkinpölyn muodostamasta trökötistä) ja siksi jää toiselta puoleltaan laahaamaan? Toisaalta tää tuntuisi uskottavalta, kun kytkin kyllä alkaa irroittamaan heti kun kahvasta alkaa vetäseen, mutta suht kunnolla irroittaa vasta kun kahva on aivan pohjassa, eikä sittenkään aivan täysin.
Koska ajo ei siihen ainakaan nopeasti tunnu tuovan muutosta pahempaan, nytkin on viikossa tainnut tulla parituhatta ajettua, niin koetan talveen asti näin.
Lootaa vaan joskus käy sääliksi kun hampaat vähän rutajaa... peukalovarpaaseenkin on kasvanut jo uusi nahka
Re: Kytkin irrottaa huonosti
Ylöspäin vaihtaessa ei edes tartte kytkintä. Pikkasen jalalla vaihdepolkimeen ylöspäin "esijännitystä" ja sitten löysää kaasun ja hups, vaihde sujahtaa päälle ihan itsestään.
- Pekkavee
- Viestit: 1252
- Liittynyt: 02 Kesä 2006 17:45
- Moottoripyörän malli: BMW R1100GS
- Paikkakunta: Vantaa
Re: Kytkin irrottaa huonosti
Kiitos.Mikki kirjoitti:Kiitos Pekka vastauksesta
Koska ajo ei siihen ainakaan nopeasti tunnu tuovan muutosta pahempaan, nytkin on viikossa tainnut tulla parituhatta ajettua, niin koetan talveen asti näin.
Lootaa vaan joskus käy sääliksi kun hampaat vähän rutajaa... peukalovarpaaseenkin on kasvanut jo uusi nahka
No odotellaan siis kommentteja ensi talvena, että mikä siinä oli. Niin voidaan kaikki taas oppia tästäkin jotain.
Pekka
- Mikki
- Viestit: 264
- Liittynyt: 27 Helmi 2006 10:10
- Moottoripyörän malli: R75/5 & R100GS
- Paikkakunta: Tyrwää
Re: Kytkin irrottaa huonosti
Palaanpa nyt tähän juttuun kun mysteeri on selvinnyt.
Woke oli siinä aivan oikeassa, että pelkästä kytkimen toiminnasta ei voinut olla kysymys.
Eli vaihteiston "kulissin"(?) muovirissa oli ottanut hieman siipeensä. Kun sen vaihtoi kuulalaakeniin Repan neuvojen mukaisesti, niin johan laatikon toiminta keveni huomattavasti.
Kytkimen vika oli löystyneissä kitkapintojen niiteissä!
Koska kitkapinnat olivat löysässä, niin kytkinlevyn rungon ja kitkapintojen väliin päässyt lika oli tehnyt kytkinlevystä ikään kuin joustavan. Kytkin lähti kyllä irroittamaan, mutta laahasi hieman vaikka kahva oli pohjassa.
Nyt ei muuta kuin usvaa putkeen, varpaatkin tykkää
Woke oli siinä aivan oikeassa, että pelkästä kytkimen toiminnasta ei voinut olla kysymys.
Eli vaihteiston "kulissin"(?) muovirissa oli ottanut hieman siipeensä. Kun sen vaihtoi kuulalaakeniin Repan neuvojen mukaisesti, niin johan laatikon toiminta keveni huomattavasti.
Kytkimen vika oli löystyneissä kitkapintojen niiteissä!
Koska kitkapinnat olivat löysässä, niin kytkinlevyn rungon ja kitkapintojen väliin päässyt lika oli tehnyt kytkinlevystä ikään kuin joustavan. Kytkin lähti kyllä irroittamaan, mutta laahasi hieman vaikka kahva oli pohjassa.
Nyt ei muuta kuin usvaa putkeen, varpaatkin tykkää
- Kurahousu
- Viestit: 1034
- Liittynyt: 04 Joulu 2007 07:44
- Moottoripyörän malli: G450X, R1200GSA
- Paikkakunta: Pori
Re: Kytkin irrottaa huonosti
Hienoa että vika löytyi ja kytkin saatiin huollettua. Mikä vielä heinompaa on raportointi foorumille, voi olla että joku toinenkin painii saman asian kanssa... Kiitos Mikki
- Pekkavee
- Viestit: 1252
- Liittynyt: 02 Kesä 2006 17:45
- Moottoripyörän malli: BMW R1100GS
- Paikkakunta: Vantaa
Re: Kytkin irrottaa huonosti
Kiitos tästä.Mikki kirjoitti:Palaanpa nyt tähän juttuun kun mysteeri on selvinnyt.
Woke oli siinä aivan oikeassa, että pelkästä kytkimen toiminnasta ei voinut olla kysymys.
Eli vaihteiston "kulissin"(?) muovirissa oli ottanut hieman siipeensä. Kun sen vaihtoi kuulalaakeniin Repan neuvojen mukaisesti, niin johan laatikon toiminta keveni huomattavasti.
Kytkimen vika oli löystyneissä kitkapintojen niiteissä!
Koska kitkapinnat olivat löysässä, niin kytkinlevyn rungon ja kitkapintojen väliin päässyt lika oli tehnyt kytkinlevystä ikään kuin joustavan. Kytkin lähti kyllä irroittamaan, mutta laahasi hieman vaikka kahva oli pohjassa.
Nyt ei muuta kuin usvaa putkeen, varpaatkin tykkää
Se Repa on kyllä ihan mestaritietäjä.
Hyvä, että se ongelma selvisi ja tästä taas opimme kaikki jotain.
Pekka