R 1100 RT:n "öljysilmä"
R 1100 RT:n "öljysilmä"
Moro,
eka viesti tänne ja heti ongelmissa:
- 1100 RT:n "öljysilmä" tihkuu öljyä, uusi on tulossa motorworksilta
Oletteko laittaneet ko. osaa vaihtaessanne "väliin" jotain tiivisteliimaa tms.?
ArskaH
eka viesti tänne ja heti ongelmissa:
- 1100 RT:n "öljysilmä" tihkuu öljyä, uusi on tulossa motorworksilta
Oletteko laittaneet ko. osaa vaihtaessanne "väliin" jotain tiivisteliimaa tms.?
ArskaH
- Kurahousu
- Viestit: 1034
- Liittynyt: 04 Joulu 2007 07:44
- Moottoripyörän malli: G450X, R1200GSA
- Paikkakunta: Pori
Re: R 1100 RT:n "öljysilmä"
Ei tarvitse tiivisteliimaa, naputat sisään 30mm hylsyllä. Vanha ulos poraamalla vaikka reikä lasiin ja sitten vetäsemällä tai sitten vaan vääntämällä ruuvimeisselillä kun se lasi hajoaa palasiksi kuiteskin siinä vetovaiheessa. Kunnon pintojen puhdistus ja jos oikein tekee mieli niin pieni sipasu liukastetta joka kuivuu pois (esim. fairia) että ei lasi sitten liukaana popsahda ulos
- Pekkavee
- Viestit: 1252
- Liittynyt: 02 Kesä 2006 17:45
- Moottoripyörän malli: BMW R1100GS
- Paikkakunta: Vantaa
Re: R 1100 RT:n "öljysilmä"
Jos haluaa vielä hifistellä niin kuin minä, niin laittaa vielä varmistuslangan, että se silmä ei poksahda sieltä pois.
Minulla tuo silmä lensi nimittäin mäkeen kesken ajon. Kauhea savu peilissä ja vasen saapas ihan öljyssä, kun pysähdyin ihmettelemään asiaa.
Pekka
Minulla tuo silmä lensi nimittäin mäkeen kesken ajon. Kauhea savu peilissä ja vasen saapas ihan öljyssä, kun pysähdyin ihmettelemään asiaa.
Pekka
Re: R 1100 RT:n "öljysilmä"
Kiitos vain ohjeista; nyt on "silmä" vaihdettu ja varmaankin oikeaan aikaan, porasin vanhan silmän lasiosaan 3 mm:n poralla reijän ja kiersin siihen "puuruuvin", irtosi näppivoimin vetämällä koko systeemi.
ArskaH
ArskaH
Re: R 1100 RT:n "öljysilmä"
Kuinka kova paine tuolla silmän takana on? Jos siis kerran on paikallaan vain painamalla eli ilman mitään kiinnitystä? Vois amatöörinä kuvitella että on sovitettu sisäpuolelta esim. kartionmalliseen reikään...
Omassa on niin sameentunut että vaihto tulee eteen.
Omassa on niin sameentunut että vaihto tulee eteen.
Re: R 1100 RT:n "öljysilmä"
Olen kanssaa nähnyt pari samentunutta öljysilmää ja oletan molempienMatti1150 kirjoitti:Kuinka kova paine tuolla silmän takana on? Jos siis kerran on paikallaan vain painamalla eli ilman mitään kiinnitystä? Vois amatöörinä kuvitella että on sovitettu sisäpuolelta esim. kartionmalliseen reikään...
Omassa on niin sameentunut että vaihto tulee eteen.
olleen kauan seisonnassa/auringonvalossa?
No se öljysilmä ei sieltä lähde, jos ei YLITÄYTÄ öljyä.
Ja se ylitäyttö tapahtuu, kun ei noudateta huoltokirjan ohjeita!
Eli öljypinnan oikean tason tietää kun moottori on käynyt normaalilämmöissä
ja sitten katsoo n. 15min kuluttua. Jos käytät moottoria hetken aikaa, ei öljypinta
laskeudu ja sitten moni helposti lisää öljyä ja tuolloin se öljysilmä voi irrota.
Tähän mokaan on tälläkin foorumilla tietääkseni "asiantuntijat" retkahtaneet...
pertsa
R 1200 R
R 80 R
R 1200 R
R 80 R
Re: R 1100 RT:n "öljysilmä"
Pyörä on viettänyt ensi vuotensa Ameriikan auringossa ja sen jälkeen ollut hyvin vähällä ajolla eli siitä vois johtua samentuminen. AIka ikävä tihrustaa öljyn pintaa.
Re: R 1100 RT:n "öljysilmä"
No nyt vois sitten vaihtaa seuraavaksi öljysilmän - mistä löytyis näppärimmin?
- Kurahousu
- Viestit: 1034
- Liittynyt: 04 Joulu 2007 07:44
- Moottoripyörän malli: G450X, R1200GSA
- Paikkakunta: Pori
Re: R 1100 RT:n "öljysilmä"
Vaikka RM Heinolta tilaamalla.
Re: R 1100 RT:n "öljysilmä"
Moro,
tai sitten vaikka Motorworksilta Englannista;https://www.motorworks.co.uk/vlive/Shop ... ss&x=0&y=0, tuolta tilasin viime kesänä omaani (1100 RT) ja tuli viikossa.
Arska H
tai sitten vaikka Motorworksilta Englannista;https://www.motorworks.co.uk/vlive/Shop ... ss&x=0&y=0, tuolta tilasin viime kesänä omaani (1100 RT) ja tuli viikossa.
Arska H
- Pekkavee
- Viestit: 1252
- Liittynyt: 02 Kesä 2006 17:45
- Moottoripyörän malli: BMW R1100GS
- Paikkakunta: Vantaa
Re: R 1100 RT:n "öljysilmä"
Tuo öljysilmä maksaa ehkä 40 euroa R.M. Heinolla ja Biketeamissä.
Postikulut ovat sitten jotain Englannista.
Jos matka ei ole pitkä suomalaisen myyjän luo, niin kai tuo on oiva vaihtoehto.
Tuota kuvassa näkyvää lukkorengastahan ei ole R1100RT pyörässä vaan vain uudemmissa pyörissä.
Postikulut ovat sitten jotain Englannista.
Jos matka ei ole pitkä suomalaisen myyjän luo, niin kai tuo on oiva vaihtoehto.
Tuota kuvassa näkyvää lukkorengastahan ei ole R1100RT pyörässä vaan vain uudemmissa pyörissä.
Re: R 1100 RT:n "öljysilmä"
Onko tuo öljysilmä tarkka?
Mulla oli öljyn pinta silmän yläpuolella. Raja tuli näkyviin vasta voimakkaasti oikealle kallistamalla.
Varmmuden vuoksi vaihdoin öljyt, kun en tiennyt huoltohistoriaa. Öljytaso uudelleen täytön jälkeen pysyi tarkalleen silmän puolivälissä. Nyt n. 500km ajon jälkeen pinta on taas silmän yläpuolella.
Missä vika? Näyttääkö väärin, vai voiko öljyn sekaan mennä jotain?
Mulla oli öljyn pinta silmän yläpuolella. Raja tuli näkyviin vasta voimakkaasti oikealle kallistamalla.
Varmmuden vuoksi vaihdoin öljyt, kun en tiennyt huoltohistoriaa. Öljytaso uudelleen täytön jälkeen pysyi tarkalleen silmän puolivälissä. Nyt n. 500km ajon jälkeen pinta on taas silmän yläpuolella.
Missä vika? Näyttääkö väärin, vai voiko öljyn sekaan mennä jotain?
- Pekkavee
- Viestit: 1252
- Liittynyt: 02 Kesä 2006 17:45
- Moottoripyörän malli: BMW R1100GS
- Paikkakunta: Vantaa
Re: R 1100 RT:n "öljysilmä"
Ei sinne öljyn sekaan mitään mene.
Jos taso on jossain silmän puolivälissä, niin ihan hyvä on.
Sitten on huonompi juttu, jos öljy on silmän yläpuolella eli silmä ihan täynnä,
Paljon riippuu siitä kuinka pitkään pyörä on seissyt paikallaan.
Öljyn täytössä tuo pinta menee yli 3.75 litran täytöllä, mutta kun käynnistää moottorin öljyä menee öljynjäähdyttimeen ja moottoriin niin, että pinta laskee öljysilmässä.
Pyörän pitää olla paikallaan sitten keskituella jotain 10 minuuttia, minkä jälkeen öljytason voi tarkistaa.
Pekka
Jos taso on jossain silmän puolivälissä, niin ihan hyvä on.
Sitten on huonompi juttu, jos öljy on silmän yläpuolella eli silmä ihan täynnä,
Paljon riippuu siitä kuinka pitkään pyörä on seissyt paikallaan.
Öljyn täytössä tuo pinta menee yli 3.75 litran täytöllä, mutta kun käynnistää moottorin öljyä menee öljynjäähdyttimeen ja moottoriin niin, että pinta laskee öljysilmässä.
Pyörän pitää olla paikallaan sitten keskituella jotain 10 minuuttia, minkä jälkeen öljytason voi tarkistaa.
Pekka
Re: R 1100 RT:n "öljysilmä"
Tarkastus on tehty siten, että moottori on ollut sammuksissa aina yli vuorokauden ja keskituella tasaisella tallin lattialla.
Aikaisemmin öljytaso pysyi aika tarkalleen silmän puolivälissä, mutta nyt on silmä kokonaan peitossa. Voisiko siellä olla joku juttu, joka estää öljyn lasketumisen silmässä. Silmä on muutoin kyllä riittävän kirkas.
Re: R 1100 RT:n "öljysilmä"
No nyt on silmä kirkkaana !
Onneksi annoin ammattimiehen vaihtaa: entinen meni päreiksi kun ulosvetoa yritti ja tiiviste oli todella lujassa! Hyvältä näyttää tuoreet punaiset öljyt. Varsinkin kun aattelin ens viikolla pyörähtää Viipurissa ihan ittekseen kun Kerhon reissujen ajankohdat ei satu omalle kohdalle. Vaan pääseehän tuonne ja toivottavasti poiskin - viime kesänä purattivat Svetossa takasatulankin pois - mitä lie etsinyt?
Onneksi annoin ammattimiehen vaihtaa: entinen meni päreiksi kun ulosvetoa yritti ja tiiviste oli todella lujassa! Hyvältä näyttää tuoreet punaiset öljyt. Varsinkin kun aattelin ens viikolla pyörähtää Viipurissa ihan ittekseen kun Kerhon reissujen ajankohdat ei satu omalle kohdalle. Vaan pääseehän tuonne ja toivottavasti poiskin - viime kesänä purattivat Svetossa takasatulankin pois - mitä lie etsinyt?