Taas öljyistä ( valvoline)
Taas öljyistä ( valvoline)
Ikuisuus kysymyksiä ÖLJY: Onko kellään kokemuksia valvoline vr1 rasing 20w50 öljystä K mallin bemarissa ( itselläni K1100rs ). Öljy mineraali öljy. Onko näillä rasing öljyillä lyhempi vaihtoväli kuin muilla öljyillä vai kestääkö saman n.7500km. Jossain artikkelissa oli maininta että lyhempi vaihtoväli vai onko ihan puppua. Valvolinen vr1 on sinkkiä kuulemma paljon , joka on huvä nokka-akselille. Kuinka nokat kestää muilla öljyillä. Lähinnä ajattelin, että ei tartte säädellä, kun palat kupin alla ja suuri homma ottaa nokat pois. Entä kuinka jakopää. Kestääkö ketju pitkäänkin ilman remonttia.
-
- Viestit: 49
- Liittynyt: 19 Touko 2014 10:23
Re: Taas öljyistä ( valvoline)
Terve, itse käyttänyt ko. öljyä tämän kesän R100/7:ssa. Ihan hyvin pysynyt koneen sisällä. Öljynvaihtoväli on normaali tuolla öljyllä, vaikka purkin kyljessä lukee Racing. Öljynvaihtoväliin vaikuttaa ajotapa enemmän kuin se, että purkissa on maininta racing.
Ei öljylaatu poista venttiilien säätämistä.
Ei öljylaatu poista venttiilien säätämistä.
- Ismo Vaara
- Viestit: 2063
- Liittynyt: 20 Helmi 2006 11:16
- Paikkakunta: Mäntsälä
- Viesti:
Re: Taas öljyistä ( valvoline)
Turhaan mielestäni ostat kallista racing-öljyä harvakäyntiseen koneeseen. Itse käytän Mobil Delvac 15w-40 diesel-öljyä kaikissa(13kpl) bemareissani.Läyhy BMW kirjoitti:Ikuisuus kysymyksiä ÖLJY: Onko kellään kokemuksia valvoline vr1 rasing 20w50 öljystä K mallin bemarissa ( itselläni K1100rs ). Öljy mineraali öljy. Onko näillä rasing öljyillä lyhempi vaihtoväli kuin muilla öljyillä vai kestääkö saman n.7500km. Jossain artikkelissa oli maininta että lyhempi vaihtoväli vai onko ihan puppua. Valvolinen vr1 on sinkkiä kuulemma paljon , joka on huvä nokka-akselille. Kuinka nokat kestää muilla öljyillä. Lähinnä ajattelin, että ei tartte säädellä, kun palat kupin alla ja suuri homma ottaa nokat pois. Entä kuinka jakopää. Kestääkö ketju pitkäänkin ilman remonttia.
Kaytä mielummin halpaa öljyä ja vaida usein, kuin toisinpäin.
Nokat ei käytännössä kulu koskaan, vaan säätötarve tulee venttiilin kulumisesta seetirenkaaseen nähden.
Säätöpaloja ei pyörässäsi ole lainkaan, vaan koko kuppi vaihdetaan tarvittaessa aina.
Jakopää on hyvin vahva, käytännössä koskaan ei tarvitse alle 200tkm huolestua.
Olen vaihtanut kuppeja ilmaiseksi, vaihtokappaletta vastaan, myös 8-venttiilisten säätöpaloja. Myös erikoistykalut vaihtoon löytyy sekä 8-, että 16-venttiilisiin.
http://www.boxer-osat.fi" onclick="window.open(this.href);return false;
"Olennaista on kysyä, millainen luonne 2000-luvun mekaanikolla pitäisi olla, jotta hän sietäisi koneiden päälle kasattuja elektronisen hevonpaskan kerrostumia." -M.B.Crawford-
"Olennaista on kysyä, millainen luonne 2000-luvun mekaanikolla pitäisi olla, jotta hän sietäisi koneiden päälle kasattuja elektronisen hevonpaskan kerrostumia." -M.B.Crawford-
- Pekkavee
- Viestit: 1252
- Liittynyt: 02 Kesä 2006 17:45
- Moottoripyörän malli: BMW R1100GS
- Paikkakunta: Vantaa
Re: Taas öljyistä ( valvoline)
Delvac on hyvää.
Tuo on kanssa hyvää ja halpaa. 16.90€ 5 litran pönttö.
Motox 20W50
Olen käyttänyt sitä 190.000 km omassa R1100GS pyörässäni.
Moottoriöljyt vaihdan 10.000 km välein.
Ihan turha ostaa kalliita öljyjä noihin harvakäyntisiin moottoreihin
Pyörän käyttöohjeessa kerrotaan mitä öljyä sinne pitää laittaa.
Nuohan ovat ihan auton moottoreita. Kytkin on kuiva ja moottorissa vain omat öljyt.
Ei niissä mitään racing- tai moottoripyöräöljyjä tarvita.
Pekka
Tuo on kanssa hyvää ja halpaa. 16.90€ 5 litran pönttö.
Motox 20W50
Olen käyttänyt sitä 190.000 km omassa R1100GS pyörässäni.
Moottoriöljyt vaihdan 10.000 km välein.
Ihan turha ostaa kalliita öljyjä noihin harvakäyntisiin moottoreihin
Pyörän käyttöohjeessa kerrotaan mitä öljyä sinne pitää laittaa.
Nuohan ovat ihan auton moottoreita. Kytkin on kuiva ja moottorissa vain omat öljyt.
Ei niissä mitään racing- tai moottoripyöräöljyjä tarvita.
Pekka
Re: Taas öljyistä ( valvoline)
Moi. Öljyihin en ota kantaa mutta tää käyntimääre kiinnostaa. Miten tuo harvakäyntisyys luokitellaan? Mun mielestä maamoottorit, vanhat britit ja ehkä bokserit ovat harvakäyntisiä. Näissä vanhemmissa K-pyörissähän punaviiva tulee 8500-9000 kierroksessa.Pekkavee kirjoitti:
Ihan turha ostaa kalliita öljyjä noihin harvakäyntisiin moottoreihin
Pekka
-Ile-
Re: Taas öljyistä ( valvoline)
Ilmeisesti tuo K-maatalouden halvin Delvac 15W40 MX kelpaa hyvin vanhaan pyörään. Tuo Delvac ESP taitaa olla "liian hyvää". Minkäslaista jäähdytinnestettä kannattaa laittaa vanhan K100:n uumeniin?
Oletteko käyttäneet 75w90 vaihteisto/peräöljyä?
Oletteko käyttäneet 75w90 vaihteisto/peräöljyä?
Re: Taas öljyistä ( valvoline)
Kyllä tuo Valvoline käy hyvin Bemariin. Luokitus API SL/CF eli normaali vaihtoväli. Viskositettikin tehtaan suositusten mukainen. En noilla 15W-40 öljyillä lähtisi ainakaan Saksan autobaanoille. Se on Bemarin oman taulukon mukaan enemmänkin talviöljy. Saattaa kuumassa mennä liian ohueksi. Monet ajelee noilla Delvakeilla ja se heille suotakoon. Öljy on se pienin kustannuserä mopoilussa eli sen hinnalla ei ole juuri mitään merkitystä.
En ole vieltä testannut 75W-90 vaihteisto/peräöljyjä. Seuraavaksi olisi tarkoitus kokeilla Millersin CRX 75W90 NT. Öljy on synteettinen esteriöljy API GL5 luokituksella.
En ole vieltä testannut 75W-90 vaihteisto/peräöljyjä. Seuraavaksi olisi tarkoitus kokeilla Millersin CRX 75W90 NT. Öljy on synteettinen esteriöljy API GL5 luokituksella.
Re: Taas öljyistä ( valvoline)
K100:een käy hyvin kaikki myynnissä olevat autoihin tarkoitetut jäähdytinnesteet. Huuhdo jäähdytinjärjestelmä hyvin ennen uusia nesteitä. Kannattaa käyttää lisäksi jäähdytysjärjestelmän huuhteluainetta ennen uusia nesteitä, jos ei ole tietoa koska nesteet on aikaisemmin vaihdettu.
Omassani oli jäähdytysjärjestelmä melkoisessa soosissa ja jäähdytysneste näytti lähinnä suohirvön ulosteelle. Yleensä kaikki jäähdytysnesteet ovat etyleeniglykoli-pohjaisia. Omassa K100:ssa olen käyttänyt propyleeniglykoli nesteitä sekoitettuna tislattuun veteen. Tislattu vesi ei aiheuta kattilakiveä. Nestemäärä on niin pieni, ettei hinnalla ole niin väliä.
Omassani oli jäähdytysjärjestelmä melkoisessa soosissa ja jäähdytysneste näytti lähinnä suohirvön ulosteelle. Yleensä kaikki jäähdytysnesteet ovat etyleeniglykoli-pohjaisia. Omassa K100:ssa olen käyttänyt propyleeniglykoli nesteitä sekoitettuna tislattuun veteen. Tislattu vesi ei aiheuta kattilakiveä. Nestemäärä on niin pieni, ettei hinnalla ole niin väliä.