Alkaa tulla tunnit täyteen lampulle kun pätkii välillä ja valoteho on heikko. Pitkään onkin kestänyt (141 tkm) joten ei voi valittaa. Mutta jotenkin pitäisi purkaa koko lampun ympärys. Katselin tänään enkä oikein keksinyt miten siihen pääsee käsiksi. Alakautta kyllä pääsee kanteen kiinni mutta kun ei näe mitä tekee niin jätin avaamatta. Jos on vinkkejä niin otan kiitollisuudella vastaan.
Huvittavinta asiassa on BMW:n pyytämä hinta lampusta, melkein 250€. Kaupasta näitä löytyy 50...100€ haarukassa.
K1600 xenonin vaihto
Re: K1600 xenonin vaihto
Ulkomaan foorumilta tuli nopeasti vastaus. On kaksi tapaa tehdä lampunvaihto_
1) Pura koko etupää ja pääset käsiksi lamppuun. Tosin suuntaus on mahdollisesti sekaisin sen jälkeen. Kuulemma helposti päivän mittainen homma ensikertalaiselta.
2) Pura vasemman tai oikean (maun mukaan) puolen muovia tankin päältä sen verran että ohjaustangon viereen avautuu käden mentävä reikä. Ei ehkä kuitenkaan isokätiselle soveltuva. Kun ohjaustangon käätää sivuun niin tilaa löytyy normaalikätiselle. Sitten katkaistaan nippuside joka sitoo tangon vas. puolelle menevän kaapelinipun ja siirretään vähän sivuun. Oma kätönen ei mahtunut ilman tätä toimenpidettä. Vasemman puolen kaapelit sai helpommin pois edestä.
Ja siinä lampun suojakansi näkyykin. Kansi on (omasta mielestäni) helpointa avata kun kun työntää käden alakautta sieltä jostain syylärin päältä. Siellä on tilaa mutta samalla ei näe mitään.
Ja sitten pujotetaan käsi em. reiästä:
Ensin kannattaa avata lampun johtoliitin sivuun, joka irtoaa tiukasta lampun liittimestä ylöspäin nostamalla. Sitten jousi joka pitää lampun paikallaan: Paina jousen alaosasta ja siirrrä vähän vasemmalle samalla niin jousi hyppää auki. Sitten lamppu onkin jo irroitettavissa. Lampun saa pois alakautta helposti (?). Kokoonpano sitten päinvastaisessa järjestyksessä. Lopuksi pyyhitään vuotanut veri pois. Muovin purkaminen poislukien aikaa kului n. tunti kahvitauko mukaanlukien.
Tilasin lampun Rovaniemeltä hintaan 49€ + rahti matkahuollon kautta. Sama Philipsin tyyppi (XenStart 35W/4300K) kuin ensiasennuslamppu (BMW = n. 250€)...
Toimitus Saloon kesti vain 18 tuntia. Postia saisi odottaa varmaan kunnes lumityöt on tehty.
Samalla tuli todistettua että lampunvaihtoon tarvitaan vain yksi insinööri.
1) Pura koko etupää ja pääset käsiksi lamppuun. Tosin suuntaus on mahdollisesti sekaisin sen jälkeen. Kuulemma helposti päivän mittainen homma ensikertalaiselta.
2) Pura vasemman tai oikean (maun mukaan) puolen muovia tankin päältä sen verran että ohjaustangon viereen avautuu käden mentävä reikä. Ei ehkä kuitenkaan isokätiselle soveltuva. Kun ohjaustangon käätää sivuun niin tilaa löytyy normaalikätiselle. Sitten katkaistaan nippuside joka sitoo tangon vas. puolelle menevän kaapelinipun ja siirretään vähän sivuun. Oma kätönen ei mahtunut ilman tätä toimenpidettä. Vasemman puolen kaapelit sai helpommin pois edestä.
Ja siinä lampun suojakansi näkyykin. Kansi on (omasta mielestäni) helpointa avata kun kun työntää käden alakautta sieltä jostain syylärin päältä. Siellä on tilaa mutta samalla ei näe mitään.
Ja sitten pujotetaan käsi em. reiästä:
Ensin kannattaa avata lampun johtoliitin sivuun, joka irtoaa tiukasta lampun liittimestä ylöspäin nostamalla. Sitten jousi joka pitää lampun paikallaan: Paina jousen alaosasta ja siirrrä vähän vasemmalle samalla niin jousi hyppää auki. Sitten lamppu onkin jo irroitettavissa. Lampun saa pois alakautta helposti (?). Kokoonpano sitten päinvastaisessa järjestyksessä. Lopuksi pyyhitään vuotanut veri pois. Muovin purkaminen poislukien aikaa kului n. tunti kahvitauko mukaanlukien.
Tilasin lampun Rovaniemeltä hintaan 49€ + rahti matkahuollon kautta. Sama Philipsin tyyppi (XenStart 35W/4300K) kuin ensiasennuslamppu (BMW = n. 250€)...
Toimitus Saloon kesti vain 18 tuntia. Postia saisi odottaa varmaan kunnes lumityöt on tehty.
Samalla tuli todistettua että lampunvaihtoon tarvitaan vain yksi insinööri.
-Kaitsu-
K1600GTL
K1600GTL
- Kurahousu
- Viestit: 1034
- Liittynyt: 04 Joulu 2007 07:44
- Moottoripyörän malli: G450X, R1200GSA
- Paikkakunta: Pori
Re: K1600 xenonin vaihto
Hyvä että onnistui ja ohjeita löytyi jostakin foorumista